Cuntenutu
- Sviluppu embrionariu di i pesci: cuncetti di basa
- Tipi d'ova secondu l'organizazione di u vitellu dentru:
- Tipi d'ova secondu a quantità di vitellu:
- Stadi tipichi di sviluppu embrionale
- Cumu si riproducenu i pesci: sviluppu è temperatura
- Sviluppu embrionariu di i pesci: tappe
- Cumu si riproducenu i pesci: fase zigotica
- Ripruduzzione di i pesci: fase di segmentazione
- Ripruduzzione di i pesci: fase di gastrulazione
- Ripruduzzione di i pesci: fase di differenziazione è organogenesi
- ectoderma:
- mesoderma:
- endoderma:
Durante u sviluppu embrionale di qualsiasi animale, prucessi cruciali sò realizati per a furmazione di novi individui. Ogni fallimentu o errore durante stu periodu pò causà gravi danni à a prole, cumprese a morte di u fetu.
U sviluppu embrionariu di i pesci hè ben cunnisciutu, grazia à u fattu chì e so ova sò trasparenti è tuttu u prucessu pò esse osservatu da l'esternu aduprendu strumenti cum'è una lente d'ingrandimentu. In questu articulu di PeritoAnimal insegneremu alcuni cuncetti nantu à l'embriologia è, in particulare, nantu à cumu si riproducenu i pesci: sviluppu embrionale.
Sviluppu embrionariu di i pesci: cuncetti di basa
Per avvicinà u sviluppu embrionale di i pesci, avemu prima bisognu di cunnosce alcuni cuncetti basi di embriologia, cum'è i tippi di uova è e fasi chì custituiscenu u sviluppu embrionale iniziale.
Pudemu truvà diverse tippi d'ova, secondu a manera chì u vitellu (materiale nutritivu prisente in l'ovu di l'animali chì cuntene proteine, lectina è colesterolu) hè distribuitu è a so quantità. Per principià, chjamemu u risultatu di l'unione di un ovu è di un sperma cum'è un ovu, è cum'è un vitellu, l'inseme di nutrienti chì si trova in l'ovu è serverà da alimentu per u futuru embrione.
Tipi d'ova secondu l'organizazione di u vitellu dentru:
- ova isolata: u vitellu si trova uniformemente distribuitu in tuttu l'internu di l'ovu. Tipicu di animali poriferi, cnidarii, equinodermi, nemertini è mammiferi.
- ova telolettu: u ghjallu hè spiazzatu versu una zona di l'ovu, essendu di punta à u locu induve si svilupperà l'embrione. A maiò parte di l'animali si sviluppanu da stu tippu d'ovu, cum'è molluschi, pesci, anfibi, rettili, acelli, ecc.
- Oova di Centrolecitos: u ghjallu hè circundatu da u citoplasma è questu, à turnu, circonda u nucleu chì darà origine à l'embrione. Accade in l'artropodi.
Tipi d'ova secondu a quantità di vitellu:
- oligolettichi d'ova: sò chjuchi è anu pocu vitellu.
- ovi mesoluciti: Mediu cù una quantità moderata di vitellu.
- ova macrolecite: sò ova maiò, cù assai vitellu.
Stadi tipichi di sviluppu embrionale
- Segmentazione: in questa fase, si producenu una serie di divisioni cellulari chì aumentanu u numeru di cellule necessarie per a seconda fase. Finisce in un statu chjamatu blastula.
- Gastrulazione: ci hè una riorganizazione di e cellule di blastula, dendu nascita à i blastodermi (strati germinali primitivi) chì sò l'ectoderma, l'endoderma è, in certi animali, u mesoderma.
- Differenziazione è organogenesi: i tessuti è l'organi si formanu da i strati germinali, furmendu a struttura di u novu individuale.
Cumu si riproducenu i pesci: sviluppu è temperatura
A temperatura hè strettamente liata à u tempu d'incubazione di l'ove in i pesci è u so sviluppu embrionale (u listessu accade in altre spezie animali). Ci hè di solitu un gamma di temperatura ottima per incubazione, chì varieghja da circa 8 ° C.
L'ove incubate in questa gamma averanu una probabilità più grande di sviluppà è di cova. In listessu modu, l'ova incubata per longhi periudi di tempu à temperature estreme (fora di a gamma ottima di a spezia) averanu una minima probabilità di cova è, s'elli nascenu, l'individui nati pò soffre di anomalie gravi.
Sviluppu embrionariu di i pesci: tappe
Avà chì cunniscite e basi di l'embriologia, approfondiremu in u sviluppu embrionale di i pesci. i pesci sò teluletticu, vale à dì, venenu da ova telolecite, quelle chì anu u ghjallu spostatu in una zona d'ove.
In i prossimi temi vi spiegheremu cumu hè a ripruduzzione di i pesci.
Cumu si riproducenu i pesci: fase zigotica
L'ovu novu fecundatu ferma in u statu di zigotu finu à a prima divisione. U tempu apprussimativu chì si faci sta divisione dipende da e spezie è a temperatura di l'ambiente. In i pesci zebra, Danio Rerio (u pesciu u più adupratu in ricerca), a prima segmentazione si face intornu 40 minuti dopu a fecundazione. Ancu s'ellu pare chì durante stu periodu ùn ci sianu cambiamenti, in l'ovu si stanu purtendu prucessi decisivi per un ulteriore sviluppu.
Incuntrà: Pesci chì respiranu fora di l'acqua
Ripruduzzione di i pesci: fase di segmentazione
L'ovu entra in a fase di segmentazione quandu si face a prima divisione di u zigotu. In i pesci, a segmentazione hè meroblasticu, perchè a divisione ùn attraversa micca cumpletamente l'ovu, chì hè impeditu da u vitellone, essendu limitata à a zona induve si trova l'embrione. E prime divisioni sò verticali è orizzontali à l'embrione, è sò assai veloci è sincronizati. Danu origine à una mansa di cellule installate nantu à u vitellu, custituendu u blastula discuidale.
Ripruduzzione di i pesci: fase di gastrulazione
Durante a fase di gastrulazione, un riorganizazione di e cellule di blastula discoidale si face da muvimenti morfogenetichi, vale à dì, l'infurmazioni cuntenute in i nuclei di e diverse cellule digià formate, sò trascritte in un modu chì impone à e cellule di ottene una nova cunfigurazione spaziale. In u casu di i pesci, sta riorganizazione hè chjamata involuzione. In listessu modu, sta fasa hè carattarizata da una diminuzione di a percentuale di divisione cellulare è poca o nulla crescita cellulare.
Durante l'involuzione, alcune cellule di a discoblastula o blastula discoidale migranu versu u tuorlu, furmendu un stratu sopra. Stu stratu serà u endoderma. U stratu di cellule chì ferma in a mansa formerà u ectoderma. À a fine di u prucessu, a gastrula serà definita o, in u casu di u pesciu, a discogastrula, cù i so dui strati germinali primari o blastodermi, l'ectoderma è l'endoderma.
Sapete più nantu à: pesci d'acqua salata
Ripruduzzione di i pesci: fase di differenziazione è organogenesi
Durante a fase di differenziazione in i pesci, appare u terzu stratu embrionale, situatu trà l'endoderma è l'ectoderma, chjamatu mesoderma.
L'endoderma invagina furmendu una cavità chjamata archentore. L'ingressu à sta cavità serà chjamatu blastopore è resulterà in l'annu di u pesciu. Da questu puntu, pudemu distingue u vesicula cefalica (cervellu in furmazione) è, da i dui lati, u vesicule ottiche (ochji futuri). Dopu a vescicula cefalica, u tubu neurale forma è, da i dui lati, i somiti, strutture chì formanu eventualmente l'osse di a spina dorsale è di e coste, i musculi è altri organi.
Durante sta fase, ogni stratu di germe finirà per pruduce parechji organi o tessuti, in modu chì:
ectoderma:
- Epidermide è sistema nervosu;
- Principiu è fine di u trattu digestivu.
mesoderma:
- Dermis;
- Musculatura, organi excretorii è riproduttivi;
- Celoma, peritoneu è sistema circulatoriu.
endoderma:
- Organi impegnati in a digestione: epiteliu internu di u trattu digestivu è glannule annesse;
- Organi incaricati di u scambiu di gas.
Leghjite puru: Allevu di Betta
Se vulete leghje più articuli simili à cumu si ripruducenu i pesci, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.