Cuntenutu
- sonnu animali
- cavallu dorme arrittu o chjinatu
- Cumu dormenu i cavalli in a stalla?
- Arricchimentu ambientale per i cavalli
Cum'è a maiò parte di i mammiferi erbivori, i cavalli ùn sò micca caratterizati da passà longu periodu di sonnu, ma a basa di u so sonnu è e so caratteristiche sò listesse chì in altri. Un bonu riposu hè di primura per u sviluppu propiu è mantenimentu di u corpu. Un esse privatu di l'ore necessarie di riposu diventerà malatu è probabilmente morirà.
In questu articulu di PeritoAnimal, vi spiegheremu cumu dormenu i cavalli, Ch'elli a fessinu arrittu o chjinatu. Continuate à leghje!
sonnu animali
In u passatu, u sonnu era cunsideratu cum'è un "statu di cuscenza", definitu cum'è periodu d'immubilità induve l'individui ùn rispondenu micca à stimuli è dunque ùn hè statu trattatu cum'è un cumpurtamentu, nè cum'è parte di l'etologia di una spezia. Hè impurtante ancu di ùn cunfonde u riposu cù u sonnu perchè un animale pò ripusassi senza dorme.
In studii di sonnu in cavalli, a stessa metodulugia hè aduprata cum'è in l'omu. Si consideranu trè parametri, elettroencefalogramma per misurà l'attività cerebrale, elettroculogramma per u muvimentu di l'ochji è elettromiogramma per a tensione musculare.
Ci hè dui tippi di sonnu, u sonnu à onda lenta, o micca REM, è u sonnu à onda rapida, o REM. U sonnu non REM hè carattarizatu da onde cerebrali lente è hà 4 fasi chì si intersecanu durante a notte:
- Fase 1 o addurmintassi: hè a prima tappa di u sonnu è ùn apparisce micca solu quandu un animale principia à addurmintassi, pò cumparisce ancu tutta a notte, secondu a prufundità di u sonnu. Hè carattarizatu da onde chjamate alfa in u cervellu. U minimu rumore pò svegliare un animale in questu stadiu, ci hè un registru di attività musculare è l'ochji cumincianu à guardà.
- Fase 2 o sonnu veloce: u sonnu cumencia à diventà prufondu, l'attività musculare è cerebrale diminuiscenu. Appariscenu onde Theta, più lente di l'alfa, è cusì facenu l'assi di u sonnu è i cumplessi K. Stu inseme d'onde face u sonnu più prufondu. I cumplessi K sò cum'è una spezia di radar chì u cervellu hà da rilevà ogni muvimentu intornu mentre l'animali dormenu è si sveglianu se rileva u periculu.
- Fasi 3 è 4, delta o sonnu prufondu: in queste fasi, predominanu l'onda delta o lente, chì currisponde à u sonnu prufondu. L'attività cerebrale hè assai ridutta ma u tonu musculu aumenta. Hè a fase quandu u corpu riposa veramente. Hè ancu induve i sogni, i terrori di notte o u sonnambulismu accadenu u più.
- Sognu di onda rapida o sonnu REM: i più caratteristici di sta fasa sò i muvimenti rapidi di l'ochji o, in inglese, movimenti rapidi di l'ochji, chì danu u nome à a fase. Inoltre, l'atonia musculare si faci da u collu in ghjò, significendu chì i musculi scheletrici sò cumpletamente rilassati è l'attività cerebrale aumenta. Si crede chì sta fase serve per cunsulidà ricordi è lezioni amparatu durante u ghjornu. In animali chì crescenu, sustene ancu un bonu sviluppu di u cervellu.
Continuate à leghje è vede induve è cumu dorme un cavallu.
cavallu dorme arrittu o chjinatu
U cavallu dorme in piedi o arrestatu? Avete mai avutu sta dumanda? Vale a pena di ramintà chì, cum'è l'altri animali, i cambiamenti di rutina o di stress ponu interrompe u corsu naturale di e fasi di sonnu di u cavallu, avendu cunsequenze in u ghjornu à ghjornu.
Un cavallu pò dorme arrittu o chjinatu. ma pò entra solu in a fase REM quand'ellu hè stesu, perchè, cum'è dissimu, sta fase hè carattarizata da atonia musculare da u collu in ghjò, cusì chì se un cavallu entri in a fase REM stendu in piedi, caderebbe.
U cavallu, cum'è l'altri animali chì dormenu arritti, hè un animale preda, vale à dì, per tutta a so evoluzione duvianu sopravvive à parechji predatori, dunque u sonnu hè un statu induve l'animale hè impotente. Dunque, in più, i cavalli dorme qualchì ora, di solitu menu di trè.
Cumu dormenu i cavalli in a stalla?
O nome di u locu induve dormenu i cavalli hè a stalla è per un cavallu di dimensioni standard ùn deve micca esse menu di 3,5 x 3 metri cun una altezza superiore à 2,3 metri. U materiale di lettu chì duveria esse adupratu per chì u cavallu riposi currettamente è per risponde à i so bisogni hè u paglia, ancu se certi ospedali equini preferiscenu aduprà altri materiali micca cumestibili, senza polvere è più assorbenti, cum'è in alcune malatie chì cunsumanu grandi quantità di paglia pò causà coliche. D'altra parte, a paglia ùn hè micca raccomandata per i cavalli cù prublemi respiratori.
Vi site mai dumandatu s'ellu ci hè animali chì ùn dormenu? Verificate a risposta in questu articulu PeritoAnimal.
Arricchimentu ambientale per i cavalli
Se e cundizioni fisiche è di salute di u cavallu u permettenu ùn deve micca passà parechje ore ind'u stalla. Camminà è pasce in campagna arricchisce assai a vita di st'animali, riducendu a pussibilità di cumpurtamenti indesiderati cum'è stereotipie. Inoltre, prumove una bona salute digestiva, riducendu u risicu di prublemi resultanti da a mancanza di muvimentu.
Un altru modu per arricchisce l'area di riposu di un cavallu hè piazzendu ghjoculi, una di e più aduprate sò e palle. Se a stalla hè abbastanza grande, a palla pò rotulà attraversu u pianu mentre u cavallu a caccia. Altrimenti, a palla pò esse appesa à u tettu per chì u cavallu colpi o, se a dieta permette, piena di alcuni delizie appetitose.
Ovviamente, un ambiente tranquillu cù a temperatura curretta è senza stress acusticu è visuale hè di primura per u bonu restu di u cavallu.
Se vulete leghje più articuli simili à U cavallu dorme arrittu?, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.