
Cuntenutu
- Definizione di spezie invasive
- Origine di e spezie invasive
- Cunsequenze di l'intruduzione di spezie invasive
- Esempii di Specie Invasive
- Nil Perch (Lates nilotichi)
- Lumaca di lupu (Euglandin s'arrizzò)
- Caulerpa (Taxifolia caulerpa)
- Spezie invasive in Brasile
- mesquite
- Aedes Aegypti
- Tilapia di u Nilu

L'introduzione di e spezie in l'ecosistemi induve ùn si trovanu naturalmente pò avè cunsequenze assai gravi per a biodiversità. Queste spezie ponu stallassi, ripruduce è culunizà novi lochi, rimpiazzendu a flora o a fauna nativa è alterendu u funziunamentu di l'ecosistema.
E spezie invasive sò attualmente a seconda causa di perdita di biodiversità in u mondu, solu secondu a perdita di l'habitat. Ancu se queste introduzioni di spezie sò state fatte dapoi e prime migrazioni umane, anu aumentatu assai in l'ultimi decennii per via di u cummerciu mundiale. Se vulete sapè di più, ùn mancate micca questu articulu PeritoAnimal nantu à spezie invasive: definizione, esempi è cunsequenze.
Definizione di spezie invasive
Sicondu l'Unione Internaziunale per a Conservazione di a Natura (IUCN), una "spezia aliena invasiva" hè una spezia aliena chì si stabilisce in un ecosistema o habitat naturale o semi-naturale, diventendu un agente di cambiamentu è una minaccia per a diversità biologica nativa.
Dunque, e spezie invasive sò quelle capaci di ripruducesi è di formà pupulazioni autosufficienti in un ecosistema chì ùn hè micca vostru. Quand'ellu accade, dicemu ch'elli sò "naturalizati", ciò chì pò avè cunsequenze disastruose per e spezie native (native).
Alcuni spezie strangere invasive ùn sò micca capaci di supravvivere è ripruducesi da soli, è finiscenu cusì per sparì da l'ecosistema è ùn mette in periculu a biodiversità nativa. In questu casu, ùn sò micca cunsiderate spezie invasive, appena intruduttu.
Origine di e spezie invasive
Durante a so esistenza, l'omi anu fattu grandi migrazioni è anu purtatu cun elli spezie chì l'anu aiutati à sopravvivere. A navigazione transoceanica è l'esplorazioni anu aumentatu assai u numeru di spezie invasive. Tuttavia, a mundialisazione di u cummerciu chì si hè fatta in u seculu scorsu hà aumentatu in modu esponenziale l'introduzione di e spezie. Attualmente, l'introduzione di spezie invasive hà diverse urigine:
- Accidentale: animali "piattati" in barche, acqua di lastre o vittura.
- Animali: Hè assai cumunu per e persone chì cumpranu animali domestici di stancassi di elli o ùn ponu micca curalli, è poi decidenu liberalli. A volte facenu stu penseru chì facenu una bona azzione, ma ùn tenenu micca contu chì mettenu in periculu a vita di parechji altri animali.
- acquarii: a scarica di l'acqua da l'acquari induve ci sò piante esotiche o larve di picculi animali hà purtatu à l'invasione di fiumi è di mari da parechje spezie.
- Caccia è pesca: sia i fiumi chì e muntagne sò piene d'animali invasori per via di a liberazione da cacciadori, pescatori è, qualchì volta, da l'amministrazione stessa. L'ughjettivu hè di catturà animali vistosi cum'è trofei o risorse alimentarie.
- giardini: piante ornamentali, chì sò spezie invasive assai periculose, sò cultivate in giardini publichi è privati. Alcune di ste spezie anu ancu rimpiazzatu e fureste native.
- Agricultura: E piante chì sò cultivate per l'alimentu, eccettu poche eccezioni, ùn sò generalmente piante invasive. Tuttavia, durante u so trasportu, l'artropodi è e sementi di e piante chì colonizanu u mondu, cum'è parechje erbe avventarie ("erbaccia"), ponu esse trasportati.

Cunsequenze di l'intruduzione di spezie invasive
E cunsequenze di l'intruduzione di spezie invasive ùn sò micca immedane, ma sò osservate. quandu un bellu pezzu hè passatu da a so introduzione. Alcune di queste cunsequenze sò:
- Estinzione di e spezie: E spezie invasive ponu finisce l'esistenza di l'animali è di e piante chì cunsumanu, postu chì queste ùn sò micca adattate à a predazione o à a voracità di u novu predatore. Inoltre, competenu per e risorse (cibu, spaziu) cù e spezie autoctone, rimpiazzandole è causendu a so sparizione.
- Cambià l'ecosistema: per via di a so attività, ponu alterà a catena alimentaria, i prucessi naturali è u funziunamentu di l'abitati è di l'ecosistemi.
- Trasmissione di malatie: e spezie esotiche portanu patogeni è parassiti da i so lochi d'origine. E spezie autoctone ùn anu mai campatu cù ste malatie, è per questa ragione soffrenu spessu un altu tassu di mortalità.
- Ibridazione: alcune spezie introdutte ponu ripruducesi cù altre varietà o razze autoctone. Di conseguenza, a varietà indigena pò sparisce, riducendu a biodiversità.
- cunsequenze ecunomiche: parechje spezie invasive diventanu pesti di e culture, decimendu e culture. Altri si adattanu à campà in infrastrutture umane cum'è l'idraulica, causendu enormi perdite ecunomiche.
Esempii di Specie Invasive
Ci hè dighjà millaie di spezie invasive in u mondu. In questu articulu di PeritoAnimal, portemu ancu alcuni esempi di e spezie invasive più dannose.
Nil Perch (Lates nilotichi)
Sti enormi pesci d'acqua dolce sò stati introdutti in u Lavu Victoria (Africa). Prestu, hà causatu l'estinzione di più di 200 spezie endemiche di pesci per via di a so predazione è di a cumpetizione. Si crede ancu chì l'attività derivate da a so pesca è u so cunsumu sò in leia cù l'eutrofizazione di u lavu è l'invasione da a pianta di u jacintu d'acqua (Eichhornia crassipes).
Lumaca di lupu (Euglandin s'arrizzò)
Hè statu introduttu in alcune isule di u Pacificu è di l'India cum'è predatore da una altra spezia invasiva: a lumaca gigante africana (Achatina fuliggine). Hè statu introduttu cum'è alimentu è risorsa per animali in parechji paesi finu à diventà una pesti agricula. Cum'è previstu, a lumaca di u lupu ùn hà solu cunsumatu a lumaca gigante, ma hà ancu sterminatu parechje spezie native di gastropodi.
Caulerpa (Taxifolia caulerpa)
U caulerp hè probabilmente a pianta invasiva più dannosa in u mondu. Hè una alga trupicale chì hè stata introdutta in u Mediterraniu in l'anni 80, probabilmente per via di l'acqua chì hè stata scaricata da un acquariu. Oghje ghjornu, si trova dighjà in tuttu u Mediterraniu Occidentale, induve hè una minaccia per i mudelli nativi induve parechji animali si riproducenu.

Spezie invasive in Brasile
Ci sò parechje spezie furestere invasive chì sò state introdutte in Brasile è chì ponu causà danni suciali è ambientali. un pocu di spezie invasive in Brasile sò:
mesquite
A Mesquite hè un arburu nativu di u Perù chì hè statu intruduttu in Brasile cum'è furaghju per e capre. Provoca l'animali à usà si è invade i pasculi, fendu li more prima di ciò chì si supponeva.
Aedes Aegypti
Una spezia invasiva cunnisciuta per esse un trasmettitore di dengue. A zanzara hè uriginaria di l'Etiopia è l'Eggittu, regioni trupicali è subtropicali. Ancu se hè un vettore di malatie, micca tutte e zanzare sò cuntaminate è ponu un periculu.
Tilapia di u Nilu
Natu ancu in Egittu, a tilapia di u Nilu hè ghjunta in Brasile in u 20u seculu. Sta spezia invasiva hè onnivora è si riproduce assai facilmente, ciò chì finisce per cuntribuisce à u sterminiu di e spezie native.

Se vulete leghje più articuli simili à Spezie invasive - Definizione, esempi è cunsequenze, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.