Cuntenutu
- Chì sò l'anfibii?
- Tipi d’anfibbii
- Caratteristiche di l'Anfibiu
- A metamorfosi di l'anfibbii
- pelle d’anfibiu
- Scheletru Anfibiu è Estremità
- Bocca anfibia
- Alimentazione anfibia
- Respirazione anfibia
- Ripruduzzione anfibbia
- Altre caratteristiche di l'anfibii
L'anfibbii custituiscenu u gruppu u più primitivu di vertebrati. U so nome significa "doppia vita" (amphi = tramindui è bios = vita) è sò animali ectotermichi, vale à dì dipendenu da fonti esterne di calore per cuntrullà u so equilibriu internu. Inoltre, sò amnioti, cum'è i pesci. Ciò significa chì i vostri embrioni ùn sò micca circundati da una membrana: l'amnione.
D’altronde, l’evoluzione di l’anfibbii è u so passaghju da l’acqua à a terra si sò svolte dapoi milioni di anni. I vostri antenati campavanu intornu 350 milioni d'anni fà, à a fine di u Devonianu, è i so corpi eranu robusti, cù gambe lunghe, piatte è cù parechje dite. Si trattava di Acanthostega è Icthyostega, chì eranu i predecessori di tutti i tetrapodi chì cunniscimu oghje. L'anfibbii anu una distribuzione mundiale, ancu s'elli ùn sò micca prisenti in e rigioni disertiche, in e zone polare è antartiche è in certe isule oceaniche. Continuate à leghje st'articulu PeritoAnimal è capisci tuttu u caratteristiche anfibbii, e so peculiarità è stili di vita.
Chì sò l'anfibii?
L'anfibbii sò animali vertebrati tetrapodi, vale à dì, anu osse è quattru membri. Hè un gruppu d'animali assai particulari, postu chì si sottuponenu à una metamorfosi chì li permette di passà da u stadiu larvale à u stadiu adultu, ciò chì significa ancu chì, per tutta a so vita, anu diversi meccanismi di respirazione.
Tipi d’anfibbii
Ci sò trè tippi di anfibi, chì sò classificati cusì:
- Anfibi di l'ordine Gymnophiona: in questu gruppu, ci sò solu ceciliani, chì u corpu s'assumiglia à quellu di i vermi, ma cù quattru membri assai corti.
- Anfibi di l'ordine Caudata: sò tutti anfibi chì anu a coda, cum'è salamandre è tritoni.
- Anfibi di l'ordine Anura: ùn anu micca una coda è sò i più cunnisciuti. Alcuni esempi sò e rane è i rospi.
Caratteristiche di l'Anfibiu
Trà e caratteristiche di l'anfibii, spiccanu:
A metamorfosi di l'anfibbii
L'anfibbii anu certe peculiarità in u so modu di vita. A diversità di u restu di i tetrapodi, passanu per un prucessu chjamatu metamorfosi, durante u quale a larva, cioè u tadpole, diventa trasfurmassi in adultu è passa da a respirazione branchiale à a respirazione pulmonaria. Durante questu prucessu, si producenu numerosi cambiamenti strutturali è fisiologichi, attraversu i quali l'organismu si prepara per passà da a vita acquatica à a terrestre.
L'ovu anfibiu hè depositu in acqua; dunque, quandu a larva schiatta, hà e branchie da respirà, una coda è una bocca circulare da manghjà. Dopu un pezzu in acqua, serà prontu per a metamorfosi, in quale subirà cambiamenti drammatichi da sparizione di a coda è di e branchie, cum'è in alcune salamandre (Urodelos), à cambiamenti prufondi in i sistemi organichi, cum'è in e ranochje (Anurans). O dopu accade ancu:
- Sviluppu di l'estremità anteriore è posteriore;
- Sviluppu di un scheletru ossu;
- Crescita pulmonare;
- Differenziazione di l'arechje è di l'ochji;
- Cambiamenti di a pelle;
- Sviluppu di altri organi è sensi;
- Sviluppu neuronal.
Tuttavia, alcune spezie di salamandre ponu ùn anu micca bisognu di a metamorfosi è ghjunghjenu à u statu adultu sempre cù caratteristiche larvali, cum'è a presenza di branchie, chì li facenu parè un picculu adultu. Stu prucessu hè chjamatu neotene.
pelle d’anfibiu
Tutti l'anfibii muderni, vale à dì Urodelos o Caudata (salamandre), Anuras (rospi) è Gimnophiona (caecilians), sò chjamati cullettivamente Lissanphibia, è stu nome deriva da u fattu chì sti animali ùn anu micca squame nantu à a pelle, cusì hè "nuda". Ùn anu micca un'antra fodera cutanea cum'è u restu di i vertebrati, ch'elli sianu capelli, piume o squame, eccettu i ceciliani, chì a pelle hè cuparta da un tipu di "scala cutanea".
Da l'altra parte, a to pelle hè assai magra, chì facilita a so respirazione di a pelle, hè permeabile è hè furnitu di ricca vascularizazione, pigmenti è ghiandole (in certi casi tossichi) chì li permettenu di pruteggesi da l'abrasione ambientale è da l'altri individui, agendu cum'è a so prima linea di difesa.
Parechje spezie, cum'è e dendrobatidi (ranochji velenosi), anu culori assai brillanti chì li permettenu di dà un "avvirtimentu" à i so predatori, postu chì sò assai impressiunanti, ma sta culurazione hè guasi sempre assuciata à e glàndule velenose. Questu in natura hè chjamatu aposematismu animale, chì hè in fondu un culore d'avvertimentu.
Scheletru Anfibiu è Estremità
Stu gruppu d'animali hà una larga variazione in quantu à u so scheletru in relazione à l'altri vertebrati. Durante a so evoluzione, elli persu è mudificatu parechji ossi di i membri anteriori, ma a so cintura, invece, hè assai più sviluppata.
E zampe di fronte anu quattru dite è e zampe di daretu, cinque, è sò allungate per saltà o natà, eccettu in i Ceciliani, chì anu persu i so membri posteriori per via di u so stile di vita. D’altronde, secondu e spezie, e zampe di daretu ponu esse adattate per saltà è nutà, ma ancu per marchjà.
Bocca anfibia
A bocca di l'anfibii hè caratterizata da avè e caratteristiche seguenti:
- Denti debbuli;
- Bocca larga è larga;
- Lingua musculosa è carnosa.
E lingue anfibie facilitanu l'alimentazione, è alcune spezie sò capaci di sporge per catturà e so prede.
Alimentazione anfibia
Risponde à a quistione di ciò chì manghjanu l'anfibii hè un pocu cumplicatu, postu chì l'anfibi si nutriscenu varieghja cù l'età, pudendu alimentassi di vegetazione acquatica durante u stadiu larvale è di picculi invertebrati in u stadiu adultu, cum'è:
- Worms;
- Insetti;
- Ragni.
Ci sò ancu spezie predatrici chì ponu nutrisce picculi vertebrati, cum'è pesci è mammiferi. Un esempiu di questu sò e rane tore (truvate in u gruppu di a ranochja), chì sò cacciadori opportunisti è spessu ponu ancu suffucà quandu si prova à inghjuttà e prede troppu grandi.
Respirazione anfibia
Anfibbii anu respira branchi (in u so stadiu larvale) è a pelle, grazia à a so pelle fina è permeabile, chì li permette di scambià gasu. Tuttavia, l'adulti anu ancu respirazione pulmonare è, in a maiò parte di e spezie, combinanu i dui modi di respirazione per tutta a so vita.
D'altra parte, alcune spezie di salamandre mancanu cumpletamente di respirazione pulmonare, allora usanu solu u scambiu di gas attraversu a pelle, chì hè generalmente piegatu in modu chì a superficie di u scambiu cresce.
Ripruduzzione anfibbia
Anfibbii prisenti sessi separati, vale à dì, sò dioici, è in certi casi ci hè dimorfisimu sessuale, ciò chì significa chì masci è femine sò sferenziali. A Fertilizazione hè principalmente esterna à l'anurani è interna à urodelus è gymnophionas. Sò animali ovipari è e so ova sò depositate in acqua o in terra umida per prevene a secchezza, ma in casu di salamandre, u maschile lascia un pacchettu di sperma in u sustratu, chjamatu spermatofore, da racoglie dopu da a femina.
L'ove di anfibiu sò messe à l'internu masse sciumose pruduttu da i genitori è, à u so tornu, pò esse prutettu da a membrana ghjelatinosa chì li prutege ancu da i patogeni è i predatori. Parechje spezie anu a cura di i genitori, ancu s'elli sò rari, è sta cura hè limitata à u trasportu di l'ove in a bocca o di i giranduli nantu à u so spinu, è à spustalli s'ellu ci hè un predatore vicinu.
Inoltre, anu un stagnone, in quantu à i rettili è l'acelli, è ghjè per questu canale chì a ripruduzione è l'escrezione si facenu.
Altre caratteristiche di l'anfibii
Oltre à e caratteristiche sopra menzionate, l'anfibi sò ancu distinti da i seguenti:
- core tricavitario: anu un core tricavitariu, cù dui atri è un ventriculu, è una doppia circulazione attraversu u core. A vostra pelle hè assai vascularizzata.
- Eseguite i servizii di l'ecosistema: postu chì parechje spezie si nutriscenu di insetti chì ponu esse parassiti per alcune piante o vettori di malatie, cum'è e zanzare.
- Sò boni bioindicatori: alcune spezie ponu furnisce infurmazioni nantu à l'ambiente induve campanu, cum'elli accumulanu sostanze tossiche o patogene in a so pelle. Questu hà fattu diminuisce e so populazioni in parechje regioni di u pianeta.
- Grande diversità di spezie: ci sò più di 8.000 spezie d'anfibii in u mondu, di i quali più di 7.000 currispondenu à anurani, intornu à 700 spezie di urodelos è più di 200 currispondenu à gymnophionas.
- In via di estinzione: un numeru significativu di spezie sò vulnerabili o in periculu per via di a distruzzione di l'habitat è di una malattia chjamata chytridiomycosis, causata da un fungu chytrid patogenu, Batrachochytrium dendrobatidis, chì distrugge drasticamente e so pupulazioni.
Se vulete leghje più articuli simili à Caratteristiche di l'Anfibiu, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.