Cuntenutu
- Caratteristiche di e Balene
- Tipi di balena in a famiglia Balaenidae
- Tipi di balena in a famiglia Balaenopteridae
- Tipi di balena in a famiglia di i Cetotheriidae
- Tipi di balena in a famiglia Eschrichtiidae
- Specie di Balena in Periculu
E balene sò unu di l'animali i più maravigliosi di u pianeta è, in listessu tempu, si sà assai pocu nantu à elle. Alcune di e spezie di balene sò i mammiferi di a vita più longa di u Pianeta Terra, à tal puntu chì alcuni di l'individui vivi oghje pò esse nati in u 19u seculu.
In questu articulu di PeritoAnimal truveremu quanti tippi di balene ci sò, e so caratteristiche, chì balene sò in periculu di estinzione è parechje altre curiosità.
Caratteristiche di e Balene
E balene sò un tipu di cetacei raggruppati in u subordine Misticità, carattarizatu da avè piatti da barba invece di denti, cume i delfini, i baleni assassini, i cachaloti o i focene (subordine odontoceti). Sò mammiferi marini, cumpletamente adattati à a vita acquatica. U so antenatu hè vinutu da u cuntinente, un animale simile à l'ippopotamu d'oghje.
E caratteristiche fisiche di st'animali sò ciò chì li face cusì adatti per a vita sott'acqua. U vostru alette pettorali è dorsali li permettenu di mantene u so equilibriu in l'acqua è di passà per ella. In a parte suprana di u corpu anu dui buchi o spiraculi attraversu u quali piglianu l'aria necessaria per stà sott'à l'acqua per longi periudi di tempu. U sotturdinariu di i cetacei odontoceti anu un solu spiraculu.
D'altra parte, u spessore di a so pelle è l'accumulazione di grassu sottu à ella aiutanu a balena à mantene una temperatura constante di u corpu quand'elli falanu in a colonna d'acqua. Quessa, cù a forma cilindrica di u so corpu, chì furnisce caratteristiche idrodinamiche, è a microbiota chì campanu in u so trattu digestivu per via di una relazione mutualista, face chì e balene esplodenu quand'elli morenu bluccati in e spiagge.
Ciò chì caratterizeghja stu gruppu sò i piatti da barba ch'elli anu invece di denti, chì usanu per manghjà. Quandu una balena morde in l'acqua carca di preda, chjude a bocca è, cù a lingua, spinge l'acqua fora, ubligendu à passà trà e barbe è lascendu u cibu intrappulatu. Dopu, cù a lingua, ripiglia tuttu u manghjà è ingolle.
A maiò parte anu un grisgiu scuru à u spinu è biancu à u ventre, cusì ponu passà inosservati in a colonna d'acqua. Ùn ci sò micca tippi di balene bianche, solu u beluga (Delphinapterus leucas), chì ùn hè micca una balena, ma un delfinu. Inoltre, e balene sò classificate in quattru famiglie, cù un totale di 15 spezie, chì videremu in e sezioni seguenti.
Tipi di balena in a famiglia Balaenidae
A famiglia di i balenidi hè cumposta da dui generi viventi distinti, i generi Balaena è u generu Eubalaena, è da trè o quattru spezie, secondu se simu basati nantu à studii morfologichi o moleculari.
Questa famiglia include u spezie di mammiferi di più vita. Sò carattarizati da avè una mascella inferiore assai cunvessa versu l'esternu, ciò chì li dà sta apparenza caratteristica. Ùn anu micca pieghe sottu a bocca chì si ponu allargà quandu si manghjanu, allora a forma di e so mascelle hè ciò chì li permette di piglià grandi quantità d'acqua cù l'alimentu. Inoltre, stu gruppu d'animali ùn hà micca una pinna dorsale. Sò un tipu relativamente chjucu di balena, chì misura trà 15 è 17 metri, è sò nuvatori lenti.
U balena groenlandese (Balaena mysticetus), l'unica spezia di u so genaru, hè una di e più minacciate da a caccia à a balena, hè in periculu di estinzione secondu l'IUCN, ma solu in e sottupupulazioni chì circundanu a Groenlandia [1]. In u restu di u mondu, ùn ci hè primura per elli, cusì a Norvegia è u Giappone cuntinueghjanu a caccia. Curiosamente, hè pensatu per esse u mammiferu più longu di a vita nantu à a pianeta, chì hà campatu per più di 200 anni.
In l'emisferu sudu di a pianeta, truvemu u balena franca meridionale (Eubalaena Australis), unu di i tippi di balene in Cile, fattu impurtante perchè hè quì chì, in u 2008, un decretu li hà dichjaratu munimentu naturale, dichjarendu a regione "zona franca per a caccia di balene". Pare chì in questa regione l'abbundanza di sta spezia sia migliurata grazia à l'interdizzione di a caccia, ma a morte per intricciate in rete di pesca cuntinueghja. Inoltre, hè statu dimustratu chì in l'ultimi anni i Gabbiani Dominicani (larus dominicanus) anu aumentatu considerevolmente a so populazione è, incapaci di uttene risorse alimentarie, divoranu a pelle nantu à u spinu di e balene giovani o giovani, chì parechji morenu da e so ferite.
A nord di l'Oceanu Atlanticu è in l'Articu abita a Balena Franca Atlantica o balena basca (Eubalaena glacialis), chì riceve u so nome perchè i Baschi eranu una volta i principali cacciadori di st'animale, purtendu li guasi à l'estinzione.
L'ultima spezia di sta famiglia hè a Balena franca di u Pacificu (Eubalaena japonica), guasi estinta per via di a caccia illegale di balene da u statu sovieticu.
Tipi di balena in a famiglia Balaenopteridae
Tù balenoptera o rorquais sò una famiglia di balene creata da un zoologu inglese à u British Museum of Natural History in u 1864. U nome rorqual hè dirivatu da u norvegese è significa "scanalatu in a gola". Questa hè a caratteristica distintiva di stu tipu di balena. In a mascella inferiore anu alcune pieghje chì si espandenu quandu piglianu acqua per manghjà, permettenduli di piglià una quantità più grande à tempu; funziunerebbe simile à a striscia chì certi acelli cum'è i pellicani anu. U numeru è a lunghezza di i pieghi varienu da una spezia à l'altra. Tù animali maiò cunnisciuti appartenenu à stu gruppu. A so lunghezza varieghja trà 10 è 30 metri.
Dentru sta famiglia truvemu dui generi: u genaru Balaenoptera, cù 7 o 8 spezie è u genaru Megapter, cù una sola spezia, u balena ghjobba (Megaptera novaeangliae). Sta balena hè un animale cosmopolita, prisente in guasi tutti i mari è l'oceani. I so lochi di ripruduzzione sò acque trupicali, induve migranu da l'acqui fredde. Insemi cù a balena franca di l'Atlanticu Nordu (Eubalaena glacialis), hè più spessu impigliata in rete di pesca. Nutate bè chì e balene à gobba sò permesse à esse cacciate solu in Groenlandia, induve ponu esse cacciate finu à 10 à l'annu, è in l'isula di Bequia, 4 à l'annu.
U fattu chì ci sia 7 o 8 spezie in sta famiglia hè duvutu à u fattu chì ùn hè ancu statu chiaritu se e spezie tropicali rorquali devenu esse divise in duie. Balaenoptera eden è Balaenoptera brydei. Sta balena hè caratterizata da avè trè creste craniche. Ponu misurà sin'à 12 metri di lunghezza è pesà 12.000 chilò.
Unu di i tippi di balene in u Mediterraniu hè a balena pinna (Balaenoptera physalus). Hè a seconda balena più grande di u mondu, dopu à a balena turchina (Balaenoptera musculus), arrivendu à 24 metri di lunghezza. Questa balena hè faciule da distingue in u Mediterraniu da altri tippi di cetacei cum'è u cacciu (Physeter macrocephalus), perchè quandu si tuffa ùn mostra micca a so aletta di coda, cum'è questu l'ultima.
L'altre spezie di balene in sta famiglia sò
- Balena Sei (Balaenoptera borealis)
- Balena nana (Balaenoptera acutorostrata)
- Balena Minke Antartica (Balaenoptera bonaerensis)
- Balena Umura (Balaenoptera omurai)
Tipi di balena in a famiglia di i Cetotheriidae
Finu à pochi anni fà si credia chì i Cetotheriidae eranu spariti à u principiu di u Pleistocene, ancu se studii recenti di A Royal Society anu determinatu chì ci hè una spezia viva di sta famiglia, u balena franca pigmeo (Caperea marginata).
Ste balene campanu in l'emisferu sudu, in e zone di acque temperate. Ci sò pochi avvistamenti di sta spezia, a maiò parte di i dati venenu da e catture passate da l'Unione Soviètica o da e piantazioni. Sò balene assai chjuche, lunga circa 6,5 metri, ùn hà pieghe in gola, dunque u so aspettu hè simile à quellu di e balene di a famiglia di i Balaenidae. Inoltre, anu alette dorsali corte, presentendu in a so struttura ossea solu 4 dite invece di 5.
Tipi di balena in a famiglia Eschrichtiidae
L'Eschrichtiidae sò riprisentati da una sola spezia, u balena grisgia (Eschrichtius robustus). Sta balena hè carattarizata da ùn avè micca una pinna dorsale è hà invece alcune spezie di piccule gobbe. avè un faccia arcuata, à u cuntrariu di u restu di e balene chì anu una faccia dritta. I so piatti à barba sò più corti chè altre spezie di balene.
A balena grisgia hè unu di i tippi di balene in Messicu. Vivenu da quella zona à u Giappone, induve ponu esse cacciati legalmente. Queste balene si nutriscenu vicinu à u fondu di u mare, ma nantu à u pianu cuntinentale, allora tendenu à stà vicinu à a costa.
Specie di Balena in Periculu
A Cummissione Internaziunale di Balena (IWC) hè una urganizazione chì hè nata in u 1942 per regulà è pruibisce a caccia di balene. Malgradu i sforzi fatti, è ancu se a situazione di parechje spezie hè migliurata, a caccia à a balena hè sempre una di e cause principali di a sparizione di mammiferi marini.
Altri prublemi includenu collisioni cù grandi navi, trame accidentali in r.rete da pesca, cuntaminazione da DDT (insecticida), contaminazione plastica, cambiamentu climaticu è scongelà, chì tomba pupulazioni di krill, u principale alimentu per parechje balene.
E spezie attualmente minacciate o minacciate criticamente sò:
- Balena blu (Balaenoptera musculus)
- A Subpupulazione di Balena Franca Meridionale di u Cile-Perù (Eubalaena Australis)
- Balena Franca Atlantica Nordu (Eubalaena glacialis)
- A subpupulazione oceanica di balene à gobba (Megaptera novaeangliae)
- Balena tropicale in u Golfu di u Messicu (Balaenoptera eden)
- Balena Blu Antartica (Balaenoptera musculus Intermedia)
- Balena a sò (Balaenoptera borealis)
- Balena grisa (Eschrichtius robustus)
Se vulete leghje più articuli simili à Tipi di balene, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.