Cuntenutu
- Ciò chì distingue l'omu da l'altri animali
- L'animali pensanu o agiscenu secondu l'istintu?
- L'animali pensanu?
- Intelligenza animale: esempi
L'omi anu studiatu u cumpurtamentu di l'animali durante seculi. U etulugia, chì hè ciò chì chjamemu questu spaziu di a cunniscenza scientifica, hà per scopu, tra l'altru, di scopre se l'animali pensanu o micca, postu chì l'omi anu fattu di l'intelligenza unu di i prublemi chì differenzianu l'omu da l'animali.
In questu articulu di PeritoAnimal, spiegheremu i cuncetti principali di studii chì cercanu di valutà e capacità sensibili è cognitive di l'animali. Faci pensanu l'animali? Vi spiegheremu tuttu nantu à l'intelligenza animale.
Ciò chì distingue l'omu da l'altri animali
Per ghjunghje à una conclusione nantu à se u l'animali pensanu o micca, a prima cosa da fà hè di definisce ciò chì si intende per l'azzione di pensà. "Pensà" vene da u latinu penserà, chì avia u significatu di pisà, calculà o pensà. U Dizziunariu Michaelis definisce u pensamentu cum'è "ghjucà a capacità di ghjudicà o di deduce". U dizziunariu indetta parechji significati, frà i quali spiccanu i seguenti: "esaminà cun mente qualcosa per furmà un ghjudiziu", "tene à mente, intende, intende" è "decide riflettendu". [1]
Tutte queste azzioni si riferiscenu immediatamente à un altru cuncettu da u quale u pensamentu ùn pò esse staccatu, è chì ùn hè altru ch'è u intelligenza. Stu termine pò esse definitu cum'è a facultà di a mente chì permette amparà, capisce, ragiunà, piglià decisioni è formassi un'idea di a realità. Determinà chì spezie animali ponu esse cunsiderate intelligenti hè statu un sughjettu di studiu custante cù u tempu.
Sicondu a definizione data, praticamente tutti l'animali puderanu esse cunsiderati intelligenti perchè ponu amparà è, in altre parole, adattatevi à u vostru ambiente. L'intelligenza ùn hè micca solu di risolve operazioni matematiche o simili. D'altra parte, altre definizioni includenu a capacità di aduprà strumenti, di creà una cultura, vale à dì, trasmette insegnamenti da genitori à figlioli, o semplicemente gode di a bellezza di un'opera d'arte o di u tramontu. Inoltre, a capacità di cumunicà per mezu di a lingua, ancu quandu si usa simboli o segni, hè cunsideratu un segnu d'intelligenza postu chì richiede un altu livellu di astrazione per unisce significati è significanti. L'intelligenza, cume si vede, dipende da cume u ricercatore a definisce.
A quistione di intelligenza animale hè cuntruversu è coinvolge sia u campu scentificu chì filusoficu è religiosu. Hè perchè, chjamendu l'umani cum'è homo sapiens, serà unu di i fattori da i quali si pò capisce ciò chì distingue l'omu da l'altri animali. È, ancu, chì in qualchì manera legittimeghja a sfruttamentu di u restu di l'animali, postu chì sò cunsiderati, in un certu modu, inferiori.
Dunque, l'etica in a ricerca di sta questione ùn pò esse ignorata. Hè ancu impurtante di memorizà u nome di una disciplina scientifica, u etulugia, chì hè definitu cum'è u studiu comparativu di u comportamentu di l'animali.
D'altra parte, i studii anu sempre u preghjudiziuantropocentricu, perchè sò fatti da esseri umani, chì sò ancu quelli chì interpretanu i risultati da a so perspettiva è u so modu di capisce u mondu, chì ùn hè micca necessariamente uguale à l'animali, per i quali, per esempiu, l'odore hè più predominante o sente. È què senza cuntà l'assenza di lingua, chì limita a nostra comprensione. L'osservazioni in l'ambiente naturale devenu ancu esse valutate contr'à quelle create artificialmente in laboratorii.
A ricerca hè sempre in corsu di sviluppu è porta novi dati. Per esempiu, à a luce di a cunniscenza attuale di u Prughjettu Grandi Primati, oghje sti primati sò dumandati à ottene u diritti chì li currispondenu cum'è ominidi chì sò. Cumu pudemu vede, l'intelligenza hà ripercussioni à u livellu eticu è legislativu.
L'animali pensanu o agiscenu secondu l'istintu?
Cunsidirendu a definizione di penseru, per risponde à sta dumanda, hè necessariu determinà u significatu di u termine stintu. U stintu face allusione cumpurtamenti innati, dunque, ch'elli ùn eranu micca amparati ma trasmessi per mezu di i geni. Hè per istintu, tutti l'animali di a listessa spezia risponderanu di listessa manera à un certu stimulu. L'istinti si trovanu in l'animali, ma ùn ci vole micca à scurdassi chì si trovanu ancu in l'omu.
I studii fatti cù u scopu di risolve u prublema di cumu pensanu l'animali, in generale, hà cunsideratu chì i mammiferi supraneghjanu, in termini d'intelligenza animale, i rettili, l'anfibi è i pesci, chì, à u so tornu, sò stati supranati da l'acelli. Frà elli, i primati, l'elefanti è i delfini spiccavanu cum'è più intelligenti. U polpu, cunsideratu chì pussede una intelligenza animale considerableu, face una eccezione à sta regula.
In studii di pensamentu animale, hè statu ancu valutatu s'elli anu o no capacità di ragiunamentu. O ragiunamentu pò esse definitu cum'è stabilisce una relazione trà idee o cuncetti diversi per ghjunghje à cunclusioni o furmà un ghjudiziu. Basatu annantu à sta descrizzione di u cuncettu, pudemu cunsiderà chì l'animali ragiunanu, postu chì hè statu digià osservatu chì alcuni di elli sò capaci di aduprà elementi per risolve un prublema chì si pone senza ricorre à prova è errore.
L'animali pensanu?
I dati esposti finu à avà permettenu di accettà chì l'animali pensanu. In quantu à a capacità di sente, hè ancu pussibule di truvà prove. Prima di tuttu, hè impurtante diferenze trà a capacità di sente u dulore fisicu. Per questu, hè statu stabilitu chì quelli animali cù sistemi nervi ponu sente u dulore in modu simile à l'omu. Cusì, un bon esempiu di st'argumentu hè u toru in l'arene perchè hè pussibile rimarcà u dulore.
Ma a dumanda hè ancu se soffrenu, vale à dì, sì sperimentanu u Suffrendupsiculogicu. u fattu di soffre stress, chì pò esse misurata obiettivamente da l'ormoni secreti, pare dà una risposta affirmativa. A depressione descritta in l'animali o u fattu chì alcuni morenu dopu esse stati abbandunati, ancu senza una causa fisica, cunfermerebbero dinò questa assunzione. Di novu, i risultati di studii à stu riguardu sò a quistione etica è duverebbe fà riflette à cumu trattemu u restu di l'animali di a pianeta.
scopre ciò ch'elli sò e libertà di benessere di l'animali è cumu si raportanu à u stress in PeritoAnimal.
Intelligenza animale: esempi
A capacità di alcuni primati di cumunicà per mezu di u lingua di i segni, l'usu di strumenti di ste spezie, di cefalopodi è acelli, u Risoluzione di prublemi più o menu cumplessi, i topi chì smettenu di manghjà cibi dannosi per i so cumpagni o l'usu di sorgenti termali chì facenu e scimmie in Giappone, sò esempi chì sò stati travagliati in u studiu permanente chì l'umani sviluppanu per risolve a quistione di se l'animali pensanu o micca.
Per amparà di più, pudete leghje studii di Desmond Morris, Jane Goodall, Dian Fossey, Konrad Lorenz, Nikolaas Timbergen, Frans de Waall, Karl Von Frisch, etc.
Amparate più nantu à l'origine è l'evoluzione di i primati in questu articulu PeritoAnimal.