Cuntenutu
- Tipi di Respirazione Animale
- Animali chì respiranu a pelle
- Animali chì respiranu per a so pelle: esempi
Ci sò assai animali chì respiranu a pelle, ancu se alcuni di elli, per via di a so dimensione, si combinanu cù un altru tipu di respirazione o mudificanu a forma di u corpu per aumentà u rapportu superficia / vulume.
Inoltre, l'animali chì respiranu a pelle anu una bacca estremamente fina o un tessutu epidermicu in modu da pudè pruduce un scambiu di gas. Devenu esse acquatiche, esse assai attaccati à l'acqua, o campà in ambienti estremamente umidi.
Vi avete mai dumandatu cumu l'animali respira attraversu a so pelle? In questu articulu di PeritoAnimal parleremu di animali chì respiranu attraversu a so pelle, chì meccanismi di respirazione esistenu è altre curiosità nantu à u mondu animale. Continuate à leghje!
Tipi di Respirazione Animale
In u regnu animali ci sò parechji tippi di respirazione. Sia chì un animale abbia un tippu o un altru dipende da parechji fattori, ancu se vive in un ambiente terrestre o acquaticu, sì hè un animale chjucu o grande, sì vola o si metamorfosi.
Unu di i tippi principali di respirazione hè attraversu a brachia. A Brachia hè una struttura chì pò esse à l'internu o fora di l'animali è li permette di piglià ossigenu è di liberà diossidu di carbonu. U gruppu animale induve ci hè più diversità di brachia hè quellu di l'invertebrati acquatichi, per esempiu:
- Tù policheti caccianu i tentaculi ch'elli usanu cum'è brachia è per manghjà quandu ùn sò micca in periculu.
- À starfish hà e papule branchie chì agiscenu da brachia. Inoltre, i pedi ambulatori funzionanu ancu cum'è brachia.
- O cucumaru di mare hà un arburu respiratoriu chì scorre versu a bocca (pulmone acquaticu).
- O granciu prisenta a brachia cuperta da u carapace in quale l'animale si move ritmicamente.
- gastropodi anu brachia chì si sviluppa da a cavità di u mantellu (cavità speciale chì i molluschi prisentanu).
- Tù bivalvi anu brachia laminata cù pruiezioni da mischjà cù u mezu.
- Tù cefalopodi anu brachii laminati senza ciglia. U mantellu hè ciò chì si cuntratterà per move u mezu.
Altri animali chì respiranu attraversu a brachia sò pesci. Se vulete sapè di più, fighjate u nostru articulu nantu à cume i pesci respiranu.
Un altru tipu di respirazione hè u respira tracheale ciò chì accade soprattuttu in l'insetti. L'animali chì mostranu stu soffiu anu una struttura in u so corpu chjamata spiracula attraversu a quale piglianu l'aria è a distribuiscenu in tuttu u corpu.
Un altru mecanismu respiratoriu hè quellu chì usa i pulmoni. Stu tipu hè assai cumunu trà i vertebrati, eccettu i pesci. In i rettili, per esempiu, ci sò i pulmoni unicameral è multicameral. In i picculi animali cum'è i serpenti, i pulmoni unicameral sò aduprati, è in animali più grandi cum'è i coccodrilli, i pulmoni multicameral sò aduprati. Anu un broncu chì corre per tuttu u pulmone, hè un broncu cartilaginu rinfurzatu. In l'acelli, ci hè un pulmone bronchiale chì si compone di un inseme di bronchi posti in forma quatrata cù una seria di sacchetti d'aria. I mammiferi anu pulmoni chì ponu esse divisi in lobi.
Animali chì respiranu a pelle
U respirazione di a pelle, cum'è una forma esclusiva di respirazione, si presenta in animali chjuchi perchè anu pochi esigenze metaboliche è, perchè sò chjuche, a distanza di diffusione hè chjuca. Quandu st'animali crescenu, e so esigenze metaboliche è u so vulume aumentanu, cusì a diffusione ùn basta micca, allora sò custretti à creà un altru tippu di respirazione.
L'animali un pocu più grandi anu un altru meccanisimu per respirà o piglià una forma ingrandita. I lumbricidi, avendu una forma ingrandita, aumentanu a relazione trà u voluminu di a superficia, è hè pussibule cuntinuà cù stu tipu di respirazione. Tuttavia, anu bisognu à esse in ambienti umidi è nantu à una superficie fina è permeabile.
Anfibiani, per esempiu, anu vari tipi di respirazione per tutta a vita. Quandu lascianu l'ovu, respiranu attraversu a brachia è a pelle, è a brachia perde piena funzionalità quandu l'animale diventa adultu. Quandu sò tadpoles, a pelle serve à tempu per catturà l'ossigenu è liberà diossidu di carbonu. Quandu ghjunghjenu à l'età adulta, a funzione di assunzione d'ossigenu hè ridutta è aumenta a liberazione di diossidu di carbonu.
Animali chì respiranu per a so pelle: esempi
Per amparà un pocu di più nantu à l'animali chì respiranu a pelle, avemu elencatu uni pochi animali chì respiranu a pelle permanente o in qualchì periodu di vita.
- Lumbricus terrestris. Tutti i vermi tondi di a terra respiranu per a so pelle per tutta a so vita.
- Hirudo medicinalis. Anu ancu una respirazione permanente di a pelle.
- Cryptobranchus alleganiensis. Hè una salamandra americana gigante chì respira attraversu i so pulmoni è a so pelle.
- Desmognathus fuscus. Hà una respirazione cutanea esclusiva.
- Lyssotriton Boscai. Cunnisciutu ancu cum'è tritone ibericu, respira attraversu i pulmoni è a pelle.
- Alytes obstetricani. Cunnisciutu ancu cum'è rospu ostetricu è, cum'è tutti i rospi è e ranochje, hà una respirazione brachiale quandu hè un girino è un respiru pulmonale quandu hè adultu. A respirazione di a pelle hè tutta a vita, ma à l'età adulta, a liberazione di diossidu di carbonu diventa impurtante.
- Cultripes Pelobates. O rana unghia nera.
- Pelophylax perezi. Rana cumuna.
- Phyllobates terribilis. Hè cunsideratu u vertebratu u più tossicu di u mondu.
- Oophaga pumilio.
- Paracentrotus lividus.O ricci di mare, hà brachia è faci una respirazione cutanea.
- Sminthopsis Douglasi. U metabolisimu è a dimensione ùn permettenu micca à i mammiferi di respirà a pelle, ma hè statu trovu chì i neonati di sta spezia marsupiale si basanu solu nantu à a respirazione di a pelle durante i primi ghjorni di vita.
Cum'è curiosità, l'essere umanu hà una respirazione cutanea, ma solu in u tessulu corneale di l'ochji.
Se vulete leghje più articuli simili à Animali chì respiranu per a so pelle, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.