Cuntenutu
- chì ghjè a simbiosi
- Simbiosi: definizione secondu u dizziunariu Priberam
- Tipi di simbiosi
- Mutualisimu
- Cumensalisimu
- Parasitismu
- esempi di simbiosi
- Mutualisimu
- Cummensalismu:
- Parasitismu:
- simbiosi umana:
- endosimbiosi
In natura, tutti l'organismi, sì animali, piante o batteri, creà ligami è stabilisce relazioni da i membri di a listessa famiglia à l'individui di spezie diverse. Pudemu osservà relazioni trà un predatore è e so prede, i genitori è a so progenie, o interazioni chì inizialmente vanu al di là di a nostra comprensione.
Avete intesu qualcosa di questu termini? In questu articulu di Animal Expert, vi spiegheremu tuttu simbiosi in biologia: definizione è esempi. Ùn mancate micca!
chì ghjè a simbiosi
A parolla simbiosi in biologia hè stata inventata da De Bary in u 1879. Hè un termine chì discrive a coesistenza di dui o più urganismi chì ùn sò micca strettamente ligati in filogenia (parentela trà spezie), vale à dì chì ùn appartenenu micca à a listessa spezia. L'usu mudernu di u termine assume generalmente chì u significatu di simbiosi hè a relazione trà dui esseri viventi in i quali l'organisimi benefizianu, ancu se in diverse proporzioni.
L'associu deve esse permanente trà questi individui ùn ponu mai esse separati. L'urganisimi chì participanu à una simbiosi sò chjamati "simbionti" è ponu prufittà ne, subisce danni o ùn uttene nisun effettu da l'associu.
In queste relazioni, accade spessu chì l'organismi sianu inuguali in dimensioni è luntanu in filogenia. Per esempiu, e relazioni trà diversi animali superiori è microorganismi o trà piante è microorganismi, induve i microorganismi campanu in l'individuu.
Simbiosi: definizione secondu u dizziunariu Priberam
Per mostrà brevemente ciò chì hè a simbiosi, furnemu dinò a definizione di Priberam [1]:
1. f. (Biologia) Associu reciprocu di dui o più urganismi sfarenti chì li permette di campà cun benefiziu.
Tipi di simbiosi
Prima di dà alcuni esempi, hè essenziale chì sapete chì sò i tippi di simbiosi esistenti:
Mutualisimu
In una simbiosi mutualista, e duie parti benefiziu di a relazione. Tuttavia, a misura in cui ogni benefiziu simbioticu pò variare è hè spessu difficiule da misurà. U benefiziu chì un simbiote riceve da una associazione mutuale deve esse cunsideratu secondu quantu li costi. Ùn ci hè probabilmente nisun esempiu di mutualisimu induve i dui partenarii benefizianu ugualmente.
Cumensalisimu
Curiosamente, questu termini hè statu descrittu trè anni prima di a simbiosi. Chjamemu cumensalismu quelle relazioni in cui una di e parti ottiene benefici senza dannu o benefiziu di l'altra. Usemu u termine commensalismu in u so sensu u più stremu, u benefiziu di u quale hè solu per unu di i simbionti è pò esse nutrizionale o prutettore.
Parasitismu
U parasitismu hè una relazione simbiotica in a quale unu di i simbionti beneficia à u detrimentu di l'altru. U primu fattore di u parasitismu hè a nutrizione, ancu se altri fattori ponu accade: u parassita riceve u so cibu da u corpu chì parasita. Stu tipu di simbiosi affetta l'ospite in modi diversi. Alcuni parassiti sò cusì patogeni chì producenu una malattia subitu dopu à l'entrata in l'ospite. In alcune associazioni, i simbionti co-evolucionati in modo chì a morte di l'ospite (l'organismu chì hè parasitatu) ùn sia micca pruvucata, è a relazione simbiotica sia più longa.
Incuntrà 20 animali frugivori in st'articulu PeritoAnimal.
esempi di simbiosi
Quessi sò alcuni esempi di simbiosi:
Mutualisimu
- A simbiosi trà alghe è coralli: i coralli sò animali chì crescenu bè in i media deficienti in nutrienti per via di a so relazione simbiotica cù alghe. Queste furniscenu cibu è ossigenu, mentre i coralli furniscenu alghe cù sostanze residue cum'è azotu è diossidu di azotu.
- U pesciu pagliacciu è l'anemone di mare: avete sicuru vistu questu esempiu in parechje occasioni. L'anemone di mare (famiglia di e meduse) hà una sustanza piccante per paralizà e so prede. U pesciu pagliacciu prufitta di sta relazione perchè riceve prutezzione è cibu, postu chì sbarazza ogni ghjornu l'anemone di picculi parassiti è di terra, chì ghjè u benefiziu ch'elli ottenenu.
Cummensalismu:
- Relazione trà u pesciu d'argentu è a furmica: st'insettu campà cù e furmicule, l'aspetta per purtà u cibu da nutrisce. Questa rilazioni, cuntrariamente à ciò chì pudemu pensà, ùn face micca dannu o benefiziu à e furmicule, postu chì i pesci d'argentu cunsumanu solu una piccula quantità di riserve alimentarie.
- A casa di l'arburu: unu di l'esempii più chjaru di cummensalismu hè quellu in quale un animale cerca rifughju in i rami o i tronchi d'arburi. U vegetale, in generale, ùn riceve nisun dannu o benefiziu in questa relazione.
Parasitismu:
- Pulci è u cane (esempiu di parasitismu): questu hè un esempiu chì pudemu facilmente osservà in a nostra vita d'ogni ghjornu. E pulci usanu u cane cum'è locu per campà è razza, in più di alimentassi cù u so sangue. U cane ùn prufitta micca di sta relazione, à u cuntrariu, e pulci ponu trasmette malatie à i cani.
- U cuccu (esempiu di parasitismu): u cuccu hè un acellu chì parasita i nidi di altre spezie. Quand'ellu ghjunghje à un nidu cù ova, li sposta, mette i soi è parte. Quandu l'uccelli chì pussedenu l'ove spiazzati ghjunghjenu, ùn si ne accorgenu micca è creanu l'ove di cuccu.
simbiosi umana:
- L'acellu guida di u mele è i Masai: in Africa, ci hè un acellu chì guida i Masai versu i bugni piattati in l'arburi. L'umani caccianu l'ape è coglienu u mele, lascendu à l'acellu a libertà di piglià u mele senza a minaccia di l'ape.
- Relazione cù i batteri: sia in l'intestinu umanu sia in a pelle, ci sò batteri benefichi chì ci pruteggenu è ci aiutanu à esse sani, senza elli a nostra esistenza ùn seria micca pussibule.
endosimbiosi
U teoria di l'endosimbiosi, in poche parole, spiega chì hè stata l'unione di duie cellule procariote (batteri, per esempiu) chì hà fattu nasce cloroplasti (organellu rispunsevule di a fotosintesi in e cellule vegetali) è mitocondria (organelli rispunsevuli di a respirazione cellulare in e cellule vegetali è animali).
In l'ultimi anni, u studiu di a simbiosi hè diventatu un disciplina scientifica è hè statu argumentatu chì a simbiosi ùn hè micca una relazione evolutivamente fissa, ma pò manifestassi in parechje forme, cum'è u commensalismu o u parasitismu. Un mutualisimu stabile induve a cuntribuzione di ogni urganisimu implicatu garantisca u so propiu avvene.