Cuntenutu
- chì sò l'anfibii
- Tipi d’anfibbii
- Caratteristiche di l'Anfibiu
- Induve respiranu l’anfibbii?
- Cumu respiranu l’anfibbii?
- 1. Anfibiu chì respira per e branchie
- 2. Respirazione bucofaringia di l’anfibbii
- 3. Anfibiu chì respira per a pelle è i tegumenti
- 4. Rispirazione pulmonare anfibia
- Esempii di anfibbii
Tù anfibbii eranu probabilmente u passu chì l'evoluzione hà fattu per culunizà a superficia terrestre cù l'animali. Sin'à tandu, eranu cunfinati à i mari è l'oceani, perchè a terra avia una atmosfera assai tossica. À un mumentu datu, certi animali anu cuminciatu à esce. Per questu, devianu emergere cambiamenti adattativi chì permettenu di respirà aria invece di acqua. In questu articulu di PeritoAnimal, parlemu soffiu anfibiu. Vulete sapè induve è cumu respiranu l’anfibii? A vi diceremu!
chì sò l'anfibii
Anfibi sò un grande filu di animali vertebrati tetrapodi chì, à u cuntrariu di l'altri animali vertebrati, subiscenu una metamorfosi per tutta a so vita, ciò chì li face avè parechji meccanismi per respirà.
Tipi d’anfibbii
L'anfibbii sò classificati in trè ordini:
- Ordine Gymnophiona, chì sò e cecilie. Sò in forma di vermu, cù quattru estremità assai corte.
- Coda Ordine. Sò l'urodelos, o anfibi à coda.In questu ordine e salamandre è i salamandri sò classificati.
- Ordine Anura. Si tratta di l'animali pupulari cunnisciuti cum'è rospi è ranochje. Sò anfibii senza coda.
Caratteristiche di l'Anfibiu
L'anfibbii sò animali vertebrati poikilotermi, vale à dì, a temperatura di u vostru corpu hè regulata secondu l'ambiente. Dunque, st'animali campanu di solitu in climi caldi o temperati.
A caratteristica più impurtante di stu gruppu d'animali hè chì passanu un prucessu di trasformazione assai bruscu chjamatu metamorfosi. A ripruduzzione anfibia hè sessuale. Dopu à avè postu l'ove è dopu un certu tempu, e larve nascenu chì parenu pocu o nunda cum'è un individuu adultu è sò acquatiche in a vita. Durante questu periodu, sò chjamati tadpoles è respira per e branchie cum'è a pelle. Durante a metamorfosi, sviluppanu i pulmoni, l'estremità è qualchì volta perdenu a coda (hè u casu di u rane è rane).
avè un pelle assai fina è umida. Malgradu i primi à culunizà a superficia di a Terra, sò sempre animali strettamente ligati à l'acqua. A pelle cusì fina permette u scambiu di gas per tutta a vita di l'animali.
Cunnisciate tutte e caratteristiche di l'anfibii in questu articulu.
Induve respiranu l’anfibbii?
Anfibi, per tutta a so vita, aduprà diverse strategie di respirazione. Questu hè perchè l'ambienti induve campanu prima è dopu a metamorfosi sò assai diversi, ancu se sò sempre strettamente legati à l'acqua o à l'umidità.
Durante u stadiu larvale, l'anfibii sò animali acquatichi è campanu in zone d'acqua dolce, cum'è stagni effimeri, stagni, laghi, fiumi cù acqua pulita è limpida è ancu piscine. Dopu à a metamorfosi, a stragrande maggioranza di l'anfibii diventanu terrestri è, mentre chì certi entranu è esce continuamente da l'acqua per mantene si umitu è idratatu, altri sò capaci di mantene l'umidità in u so corpu solu pruteggendusi da u sole.
Cusì pudemu distingue quattru tippi di respirazione anfibia:
- Rispirazione filiale.
- Meccanisimu di a cavità bucofaringea.
- Respirazione per a pelle o tegumenti.
- Respirazione pulmonare.
Cumu respiranu l’anfibbii?
A respirazione anfibiana cambia da un stadiu à l'altru, è ci sò ancu alcune differenze trà e spezie.
1. Anfibiu chì respira per e branchie
Dopu avè lasciatu l'ovu è finu à ghjunghje à a metamorfosi, i taddoli respiranu per e branchie da i dui lati di a testa. In e spezie di ranochje, rospi è ranochje, ste branchie sò piatte in sacchi di branchie, è in urodelos, vale à dì salamandre è salamandri, sò esposte cumpletamente à l'esternu. Queste branchie sò assai irrigatu da u sistema circulatoriu, è anu ancu una pelle assai fina chì permette u scambiu di gas trà u sangue è l'ambiente.
2. Respirazione bucofaringia di l’anfibbii
In salamandre è in alcune ranochje adulte, ci sò membrane buccofaringee in bocca chì facenu da superfici respiratorii. In questu fiatu, l'animali piglia aria è u tene in bocca. Intantu, ste membrane, altamente permeabili à l'ossigenu è à u diossidu di carbonu, facenu un scambiu di gas.
3. Anfibiu chì respira per a pelle è i tegumenti
A pelle di anfibiu hè assai magra è senza prutezzione, allora anu bisognu di tenelu umidu in ogni momentu. Hè perchè ponu fà scambiu di gas attraversu questu organu. Quandu sò tadpoles, respirà per a pelle hè assai impurtante, è elli combina cù respirazione branchiale. Ghjunti à u stadiu adultu, hè statu dimustratu chì l'assorbimentu d'ossigenu da a pelle hè minimu, ma l'espulsione di diossidu di carbonu hè alta.
4. Rispirazione pulmonare anfibia
Durante a metamorfosi in anfibi, e branchie spariscenu gradualmente è i pulmoni si sviluppanu per dà à l'anfibii adulti l'opportunità di passà in terra secca. In questu tipu di respirazione, l'animali apre a bocca, abbassa u pianu di a cavità orale, è cusì entra l'aria. Intantu, a glottis, chì hè una membrana chì cullega a faringe à a trachea, ferma chjusa è dunque ùn ci hè accessu à u pulmone. Questu hè ripetutu ripetutamente.
In u passu prossimu, a glottis si apre è, per via di una contrazione di a cavità toracica, l'aria da u respiru precedente, chì hè in i pulmoni, hè espulsu per a bocca è e narici. U pianu di a cavità orale si alza è spinge l'aria in i pulmoni, a glottis si chjude è u scambiu di gas. Trà un prucessu di respirazione è l'altru, ci hè di solitu qualchì tempu.
Esempii di anfibbii
Quì sottu, presentemu una breve lista cun alcuni esempi di più di 7.000 spezie d'anfibbii chì esistenu in u mondu:
- Cecilia-de-Thompson (Caecilia Thompson)
- Caecilia-pachynema (Typhlonectes compressicauda)
- Tapalcua (Dermophis mexicanus)
- Cecilia anellata (Siphonops annulatus)
- Cecilia-do-Ceylon (Ichthyophis glutinosus)
- Salamandra Gigante Cinese (andrias davidianus)
- Salamandra di focu (salamandru salamandru)
- Salamandra di tigre (Tigrinum Ambystoma)
- Salamandra di u Norduveste (ambystoma gracile)
- Salamandra à dita lunghe (Ambystoma macrodactylum)
- Salamandra grotta (Eurycea Lucifuga)
- Salamander-zig-zag (plethodon dorsale)
- Salamandra à zampe rosse (plethodon shermani)
- Salamone ibericu (boscai)
- Tritone crestato (Triturus cristatus)
- Salamone Marmoratu (Triturus marmoratus)
- Petardu Newman (Cynops orientalis)
- Axolotl (Ambystoma mexicanum)
- Newt Est americanu (Notophthalmus viridescens)
- Rana cumuna (Pelophylax perezi)
- Rana velenosa (Phyllobates terribilis)
- Rana àrburu europea (Hyla arborea)
- Rana arbustiva bianca (costa caerulea)
- Rana arlecchina (Atelopus Varius)
- Rospu Sassone Cumunu (alitu ostetricu)
- Rana Verda Europea (viridis buffets)
- Rospu Thorny (spinulosa rhinella)
- Rana bulliana americana (Lithobates catesbeianus)
- Rospu cumunu (sbuffà sbuffà)
- Rospo corridore (epidalea calamita)
- Rana Cururu (Rhinella marina)
Se vulete leghje più articuli simili à Respirazione anfibia, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.