Cuntenutu
- Anatomia di a lingua
- Lingua ruvida di i misgi
- Funzioni di Lingua Cat
- U misgiu ti hà manghjatu a lingua
Ti ricordi di a prima volta chì un gattinu vi lecca a manu? Hè statu di sicuru surpresu da a sensazione di "carta vetrata" chì a lingua di u ghjattu hà pruvucatu mentre li sfregava nantu à a pelle.
A lingua di u ghjattu hè assai longa è flessibile è hà una superficia assai ruvida chì face qualchì volta i so guardiani cunfusi. Ùn v'inchietate, hè perfettamente nurmale è tutti i misgi anu a so lingua cusì.
Per chiarisce a vostra curiosità, PeritoAnimal hà scrittu un articulu perchè i misgi anu una lingua aspra.
Anatomia di a lingua
Prima di spieghelu esattamente perchè a lingua di un gattu hè aspra, hè impurtante chì sappiate un pocu di l'anatomia di a lingua.
a lingua hè una urganu musculu chì face parte di u sistema digestivu. Hè situatu per u più in a cavità orale è a so parte caudale si estende finu à u principiu di a faringe. A lingua hè assai impurtante cum'è aiutu per masticà è, in più, hè cumpletamente cuperta da un epiteliu squamosu stratificatu cheratinizatu chì hà sensori chì permettenu u gustu è a sensibilità.
A lingua hè cumposta da trè parti distinti:
- apice o apice: A parte più rostral di a lingua. In a parte ventrali di u vertice ci hè una piega chì fissa a lingua à a cavità orale, chjamata frenulu linguale.
- corpu di lingua: Parte centrale di a lingua, chì hè a più vicina à i molari.
- radice di lingua: Hè guasi interamente accantu à a faringe.
Un cumpunente assai impurtante di a lingua hè a papilla linguale. Queste papille esistenu nantu à i bordi di a lingua è nantu à a superficia dorsale. I tippi è quantità di papille varieghjanu secondu e spezie d'animali.
Ancu a forma è l'anatomia di a lingua sò un pocu sfarenti secondu a spezia (pudete vede esempi di lingua di porcu, vacca è cavallu in l'immagine). Per esempiu, in u casu di vacche, a lingua ghjoca un rolu assai impurtante in a cattura di alimenti! Anu un ascensore di lingua chjamatu "toru linguale"(vede l'imagine) chì pressa l'alimentu contr'à u palatu duru, chì ghjè un bellu aiutà cù a masticazione.
Sò e papille gustative di u ghjattu chì a rendenu cusì squisitamente gustosa. Avete probabilmente notatu chì u vostru felinu hè assai goffu quandu si tratta di sceglie l'alimentu. I misgi tastanu u so cibu assai accuratamente. Per elli tuttu hè impurtante, da l'odore di l'alimentu, a struttura è u sapore. Tù i misgi, à u cuntrariu di a maiò parte di i cani, manghjanu solu ciò chì li piace veramente.
Lingua ruvida di i misgi
I misgi anu un genaru di "spichji" chì rende a lingua assai ruvida è di sabbia. In fatti, questi spiculi ùn sò più chè i papillae filiformi cheratinizati (A cheratina hè u listessu materiale chì face e nostre unghie è capelli).
Queste spine anu un funzione essenzialmente meccanica. Servenu cum'è pettine, aiutendu à pulisce i capelli. Quand'ellu si lecca u pelu o i capelli, in più di lavassi, si pettina ancu.
Una altra funzione impurtante di e papille, in più di aiutà à caccià a terra da u pelu, hè di aiutà à scioglie a carne da l'osse di a preda. I misgi sò cacciadori eccellenti. Se u vostru misgiu sorte fora, avete probabilmente vistu cacciallu un acellu.
A sapiate chì a lingua ùn hè micca l'unicu organu di u ghjattu chì hà e spine? I masci anu ancu spichji annantu à i so pene.
Funzioni di Lingua Cat
U a lingua di i misgi hà parechje funzioni in più di quelli digià citati:
- Bei acqua: A differenza di l'omu è di l'altri mammiferi, i misgi ùn adupranu micca e so labbre per beie l'acqua. I misgi anu bisognu di beie assai acqua ogni ghjornu. Quand'elli volenu beie acqua, mettenu a lingua in forma cuncava, creendu una "cucchiaia" chì porta l'acqua in a cavità orale.
- tastà u manghjà: e papille gustative permettenu di distingue i sapori. I misgi preferiscenu generalmente cibi salati.
- Cuntrolla a temperatura di u corpu: I misgi espellenu u calore da l'umidità chì producenu in e mucose di a lingua, di a gola è di a bocca. Per questa ragione, vedemu qualchì volta i misgi cù a bocca aperta. I misgi anu ghiandole sudorose nantu à e zampe, u mentone, l'annu è e labbre, chì hè induve i misgi sudanu.
U misgiu ti hà manghjatu a lingua
Avete probabilmente intesu a spressione "u misgiu ti hà manghjatu a lingua"quandu site più tranquillu o per qualchì ragione ùn avete micca voglia di parlà.
Sicondu a legenda, sta spressione hè nata in l'annu 500 nanzu à Cristu! A storia dice chì avianu u lingue di i suldati i perdenti l'anu offerti à l'animali di u regnu, cumpresu u i misgi di u rè.
Alcune persone credenu chì l'espressione sia nata in tempu d'inquisizione è chì e lingue di streghe, per esempiu, sò stati tagliati è dati à i misgi per manghjalli.