Cuntenutu
- U piumaghju, a caratteristica a più unica di l'acelli
- Caratteristiche generali di l'acelli
- u volu di l'acelli
- A migrazione di l'acelli
- u scheletru di l'acellu
- Altre caratteristiche di l'acelli
L'acelli sò vertebrati tetrapodi à sangue caldu (cioè, endotermi) chì anu caratteristiche assai distinti chì li differenzianu da u restu di l'animali. I vostri antenati eranu un gruppu di dinosauri teropodi chì hà abitatu a Terra durante u Jurassic, trà 150 è 200 milioni d'anni fà. Sò i vertebrati i più diversi, cù circa 10.000 spezie oghje. Abitanu tutti l'ambienti di a pianeta, si trovanu in e zone fredde di i poli, in i deserti è l'ambienti acquatici. Ci sò spezie chjuche cum'è certi colibrì, ancu e grande spezie cum'è u struzzu.
Cume ci hè una grande diversità di acelli, in questu articulu di PeritoAnimal, vi mustraremu ciò chì questi animali anu in cumunu, vale à dì tutti caratteristiche di l'acelli è i so dettagli più sorprendenti.
U piumaghju, a caratteristica a più unica di l'acelli
Mentre ùn tutte e spezie d'uccelli ponu volà, a maiò parte u facenu grazie à a forma simplificata di u so corpu è di l'ale. Sta capacità li hà permessu di culunizà tutti i generi d'abitati chì l'altri animali ùn pudianu micca ghjunghje. E piume d'uccelli anu una struttura cumplessa, è anu evolutu da i so simplici inizii in dinosauri pre-aviani à a so forma muderna annantu à milioni di anni. Cusì oghje pudemu truvà grandi sferenze in 10 000 spezie chì esistenu in u mondu.
Ogni tipu di piuma varieghja secondu a regione di u corpu induve si trova è secondu a so forma, è questu varieghja ancu cù ogni spezia, chì e piume svolgenu micca solu a funzione di vola, ma ancu e seguenti:
- Selezzione di partenarii.
- Durante a nidificazione.
- Ricunniscenza Cospecifica (vale à dì, individui di listessa spezia).
- Termoregulazione di u corpu, postu chì, in u casu di l'acelli acquatichi, u piumaghju intrappula bolle d'aria chì impediscenu à l'acellu di bagnassi durante l'immersioni.
- Camouflage.
Caratteristiche generali di l'acelli
Trà e caratteristiche di l'acelli, spiccanu i seguenti:
u volu di l'acelli
Grazia à a forma di e so ale, l'acelli ponu fà da spaziosi percorsi di glide à viaghji estremamente lunghi, in u casu di l'acelli migratori. L'ale si sò sviluppate diversamente in ogni gruppu di acelli, per esempiu:
- acelli senza piume: in u casu di i pinguini, li mancanu e piume è e so ale anu una forma di pinna, chì sò adattate à u bagnu.
- Acelli cù piume ridotte: in altri casi, e piume sò ridotte, cum'è in struzzi, ghjaddini è pernici.
- acelli cù piume rudimentarie: in altre spezie, cum'è u kiwi, l'ale sò rudimentarie è e piume anu una struttura simile à a pelliccia.
D'altra parte, in e spezie volanti l'ale sò assai sviluppate è, secondu u so stile di vita, ponu avè forme diverse:
- Ampia è arrotondata: in e spezie chì abitanu ambienti chjusi.
- Strettu è appuntitu: in acelli chì volanu veloci cum'è e rondine.
- strettu è largu: prisente in l'acelli cum'è i gabbiani, chì si lampanu annantu à l'acqua.
- Piume chì imitanu e dite: ancu in spezie cum'è i vultisgiuli, e piume sò osservate cum'è dite nantu à a punta di l'ale, ciò chì li permette di sculiscia in altitudine alta, apprufittendu di e culonne d'aria calda in e zone muntagnole, per esempiu.
Tuttavia, ci sò ancu acelli chì ùn volanu micca, cume vi spiegemu in questu altru articulu nantu à l'acelli chì ùn volanu - Funzioni è 10 esempi.
A migrazione di l'acelli
L'acelli sò capaci di fà longhi voli durante e migrazioni, chì sò regulare è sincronizate, è chì si verificanu per via di cambiamenti stagiunali in chì l'acelli si movenu da e regioni invernali à u sudu à e zone d'estate in u nordu, per esempiu, per circà una dispunibilità più grande di alimenti per pudè nutrisce i so zitelli durante a stagione di ripruduzzione.
Durante sta stagione, a migrazione li permette ancu di truvà megliu territorii per nestà è alzà i vostri cuccioli. Inoltre, stu prucessu li aiuta à mantene l'omeostasi (equilibriu internu di u corpu), perchè questi movimenti li permettenu di evità i climi estremi. Tuttavia, l'acelli chì ùn migranu sò chjamati residenti è anu altre adattazioni per trattà i tempi cattivi.
Ci hè parechje manere in chì l'acelli si orientanu durante e migrazioni, è parechji studii anu dimustratu ch'elli usanu u sole per truvà a so strada. A navigazione include ancu a rilevazione di campi magnetichi, l'usu di l'olfattu, è l'usu di punti di vista visuale.
Se vulete sapè di più nantu à questu sughjettu, ùn mancate micca questu altru articulu PeritoAnimal nantu à l'acelli migratori.
u scheletru di l'acellu
L'acelli anu una peculiarità in l'osse, è hè u prisenza di buchi (in e spezie volanti) piene d'aria, ma cù una grande resistenza chì, à so volta, li dà leggerezza. D'altra parte, questi ossi anu diversi gradi di fusione in diverse zone di u corpu, cume l'osse di u craniu, chì ùn anu micca suture. A spina hà ancu variazioni, avendu un numeru più grande di vertebre in u collu, chì genera una grande flessibilità. L'ultime vertebre posteriori sò ancu fusionate cù a pelvis è formanu u synsacrum. D’altronde, l’acelli anu e costole piatte è un sternu in forma di chiglia, chì serve per inserisce i musculi di u volu. Anu e gambe à quattru dita chì, secondu a so dispusizione, anu nomi diversi:
- anisodattili: U più cumunu trà l'acelli, cù trè dite rivolti in avanti è un dittu in daretu.
- sindactili: terza è quarta dita fusionate, cum'è u martin pescatore.
- Zigodattili: tipicu di l'acelli arboriculi, cum'è i picchji o i tucani, cù duie dite rivolte in avanti (dite 2 è 3) è duie dite rivolte in daretu (dite 1 è 4).
- Pamprodattili: dispusizione induve e quattru dite puntanu in avanti. Caratteristica di i pignotti (Apodidae), chì utilizanu u chjodu di u primu ditu per appiccicà, postu chì sti acelli ùn ponu sbarcà o marchjà.
- eterodattili: hè u listessu cum'è zigodattilia, eccettu quì e dite 3 è 4 puntanu in avanti, è e dite 1 è 2 puntanu indietro. Hè tipicu di i trogoniformi cum'è quetzali.
Altre caratteristiche di l'acelli
Altre caratteristiche di l'acelli sò i seguenti:
- Sensu di vista assai sviluppatu: L'acelli anu orbite assai grandi (induve i globi oculari si allughjanu) è ochji grossi, è questu hè in leia cù u volu. A so acuità visuale, specialmente in alcune spezie cum'è l'aquile, hè finu à trè volte megliu di quella di l'altri animali, cumpresu l'omu.
- sensu di l'olfattupovera: ancu se in parechje spezie, cume certi uccelli carrughji, kiwi, albatros è petrelli, u sensu di l'olfattu hè assai sviluppatu è li permette di situà e so prede.
- Arechjaben sviluppatu: chì permette à certe spezie d'urientassi in u bughju perchè sò adattate à l'ecolucazione.
- Becchi Curnuti: vale à dì, anu una struttura di cheratina, è a so forma serà direttamente ligata à u tippu di dieta chì hà l'acellu. Da una parte, ci sò i becchi adattati per suchjà u nettaru da i fiori, o grossi è robusti per apre i grani è i semi. D’altronde, ci sò i filtri chì permettenu di nutrisce in u fangu o in i lochi inundati, è ancu in forma di lancia per pudè piscà. Alcune spezie anu un beccu fermu è appuntutu per taglià u legnu, è altri anu un ganciu chì li permette di caccighjà e prede.
- Syrinx: hè l'urganu vocale di l'acelli è, cum'è e corde vocali di l'omu, li permette di emette vocalizazioni è canti melodiosi in certe spezie per pudè cumunicà.
- ripruduzzione: a ripruduzzione di l'acelli si face per mezu di a fecundazione interna, è ponenu ova furnite cù una cuperta dura di calcariu.
- Accoppiamento: ponu esse monogami, vale à dì, avè un solu cumpagnu durante tutta a stagione riproduttiva (o ancu più longa, o in anni consecutivi), o esse poligami è avè parechji cumpagni.
- Nesting: ponenu e so ova in i nidi custruiti à stu scopu, è sta custruzzione pò esse realizata da i dui parenti o da solu unu d'elli. I cuccioli ponu esse altriciali, vale à dì, nascenu senza piume, è in questu casu i genitori investenu assai tempu in a so alimentazione è cura; o ponu esse precoci, in questu casu si lascianu u nidu prima è a cura parentale hè di corta durata.