Cuntenutu
- Origine di l'orsu à occhiali
- Caratteristiche di l'Orsu di u Spetaculu
- Habitat di l'orsu spettaculatu
- Alimentazione à l'Orsu di u Spetaculu
- Ripruduzione di l'orsi à occhiali
O orsu à occhiali (Tremarctos ornatus) hè ancu cunnisciutu cum'è orsu andinu, orsu frontinu, orsu sudamericanu, jukumari o ucumari. Sicondu l'IUCN (Unione Internaziunale per a Conservazione di a Natura) attualmente campanu in libertà trà 2.500 è 10.000 copie di l’orsi à occhiali. A causa di a deforestazione cuntinua di e fureste trupicali duv'elli campanu, l'inquinamentu di l'acqua è u braconnage, sò cunsiderate cum'è una spezia vulnerabile à l'estinzione.
Ci sò parechje spezie d'orsi, ma in sta forma di Espertu Animale parleremu in detagliu nantu à l'orsu di lenti, l'unica spezia d'orsu in Sudamerica. Se vulete sapè di più nantu à l'orsu à occhiali, vi invitemu à leghje.
Surghjente
- America
- Bolivia
- Culombia
- Peru
- Venezuela
Origine di l'orsu à occhiali
L'orsu à occhiali o orsu Andinu (Tremarctos ornatus) é Nativu sudamericanu è hè l'unica spezia d'orsu chì abita sta parte di u cuntinente, essendu endemica di l'Ande trupicale. A distribuzione di l'orsu à occhiali hè abbastanza larga, postu chì hè presente da e muntagne di u Venezuela à a Bolivia , essendu situatu ancu in Culumbia, Ecuador è Perù. In u 2014 l'individui sò stati visti in u nordu di l'Argentina, ancu s'ellu si crede ch'elli passavanu animali è micca una populazione residente.
Caratteristiche di l'Orsu di u Spetaculu
Senza dubbitu, a caratteristica a più impressiunante di l'orsu à occhiali hè a prisenza di capelli bianchi intornu à l'ochji, di forma circulare, ricorda a forma di i bichjeri. In parechji esemplari sti capelli bianchi si stendenu finu à u pettu. U restu di i capelli in u vostru corpu hè marrone scuru o neru.
Sò orsi assai chjuchi: i masci adulti ponu ghjunghje trà 100 è 200 chilò, ciò chì, paragunatu à l'orsu Kodiak, chì pò pisà più di 650 chilò, hè assai picculu. E femine adulte à l'ours di lunette pesanu solu trà 30 è 85 kg. Questa differenza di pesu hè u dimorfisimu sessuale u più apparente in sta spezia. Un'altra caratteristica impurtante di questi orsi hè u pelliccia fina, adattatu per i climi caldi. anu ancu longhi artigli adupranu à scalà l'arburi.
Habitat di l'orsu spettaculatu
L'orsi di u spettaculu campanu in a larga varietà di ecosistemi situatu longu à l'Ande trupicale. Pò campà finu à 4.750 metri sopra u livellu di u mare è di solitu ùn discendenu micca sottu à 200 metri. A vasta gamma di abitati include fureste secche tropicali, pianure umide, foreste tropicali umide, arbusti secchi è umidi, è prati d'altitudine.
Tendenu à cambià u so habitat secondu a epica di l'annu. è a dispunibilità di l'alimentu. E zone erbose è cespugliose sò di solitu solu posti di passaghju, postu chì si crede chì questi animali anu bisognu di a presenza di l'arburi per campà, postu chì sò eccellenti scalatori, postu chì li usanu per dorme è cunservà l'alimentu.
Alimentazione à l'Orsu di u Spetaculu
L'orsi spettaculati sò animali onnivori è anu adattazioni per stu tipu di dieta, cum'è una forma speciale di craniu, denti è un pseudo-pollice chì facilita a manipulazione di alimenti fibrui, cum'è verdure dure, cume basanu a so dieta nantu à palme, cactus è bulbi d'orchidea. Quandu certi arburi cumincianu à dà frutti, l'orsi si nutriscenu di elli è ancu custruiscenu i so nidi da manghjà subitu dopu à u riposu. I frutti furniscenu assai carboidrati, proteine è vitamine.
Essendu un animale onnivore, manghja ancu carne. Questu vene generalmente da animali morti, cume cunigliuli è tapiri, ma ancu bestiame. Ci sò sempre e fonti di manghjà dispunibuli per elli in i so abitati di casa, per quessa l'orsi à occhiali ùn ibernanu .
Ripruduzione di l'orsi à occhiali
L'orsi spettaculati sò poliestricu di stagione, chì significa chì anu parechji calori in tuttu l'annu, in particulare trà i mesi di marzu è uttrovi. Anu ancu ciò chì hè cunnisciutu impiantazione ritardata o diapausa embrionale. Questu significa chì dopu chì l'ovu hè fecundatu, ci volenu parechji mesi per impiantassi in l'utru è cumincià u so sviluppu.
E femine custruiscenu u so nidu in un arburu induve parturisceranu trà unu è quattru cuccioli, Purtendu gemelli in parechje occasioni. A quantità di prole chì averà una femina o sì sò o micca gemelli dipenderà da u so pesu, chì hè in leia cù l'abbundanza è a dispunibilità di l'alimentu.
Sicondu parechji studii, a parturizione si faci trà dui è trè mesi nanzu à u piccu di a pruduzzione di frutti da l'arburi. Si crede chì questu permette à e mamme di lascià u riparu cù i so zitelli quandu u fruttu hè abbundante. L'orsi maschili à occhiali ghjunghjenu à a maturità sessuale à quattru anni è pò accuppià si cù parechje femine à ogni annu.