Cuntenutu
- Leishmaniasi - cumu si diffonde?
- Leishmaniasis - cumu detectà?
- Diagnosticu
- Leishmaniasis - cumu trattà?
- Leshmaniasis - cumu per evità?
- contr'à a zanzara
- Direttu à i cani
- Immunizazione
- Etutanasia?
Leishmaniasi viscerale canina (LVC), chjamata ancu Calazar, hè una malatia causata da un protozoo di u genaru Leishmania chì affetta i cani, chì sò cunsiderati i principali serbatoi in u ciclu urbanu di a malattia, attraversu i quali l'omu pò ancu esse infettatu, cusì classificatu cum'è zoonosi.
CVL hè trasmessu per u morsu di una zanzara chì appartene à a famiglia di e mosche di sabbia. Questu vettore hè cunnisciutu popularmente cum'è mosca di sabbia, mosca di sabbia, birigui o armadillos, è hè largamente distribuitu in Brasile postu chì hè un paese cun un clima tropicale chì permette a so riproduzione.
LVC hà guadagnatu notorietà in l'ultimi anni per via di a so viloci è crescita severa, cù a crescita di u numeru di animali infetti è di umani.
Leishmaniasi - cumu si diffonde?
LVC hè trasmessu principalmente da u muzzicu di traspurtadore di zanzara di u protozoo chì hè in forma di un promastigote è questu hè trasmessu à u cane à u mumentu di u morsu. Una volta in l'organisimu di l'animali, u protozoo induce una serie di reazioni da u sistema immunitariu è, più tardi, a so proliferazione finu à l'iniziu di i segni clinichi di a malatia.
Quandu a zanzara morde un cane infettatu è, subitu dopu, morde un altru cane o ancu un umanu, si face a trasmissione di u protozoo è, dunque, di CVL (in questa fase u protozoo serà in forma amastigote). Hè impurtante nutà chì una volta trasmissione, u protozoo fermerà sempre in u corpu di l'animali.
Leishmaniasis - cumu detectà?
CVL hè una malatìa chì pò prisentà numerosi segni clinichi in u cane, cum'è l'azzione di u protozoo hè presente in guasi tutti l'urgani di u corpu. Tuttavia, ci sò una serie di segni chì sò più frequenti è di solitu suggerenu un suspettu di a malattia, sò:
- Alopecia perioculare: perdita di capelli intornu à l'ochji (alopecia in forma di spettaculu)
- Alopecia / ferita in punta di l'arechja
- Onicogrifosi (crescita esagerata di unghie)
- Peeling intensu di a pelle
- perdita di pesu prugressiva
- Aumenta u volumu di l'abdomen (per via di a crescita di fegatu è di milza)
- Apatia
- Mancanza d'appitittu
- Diarrea di longa durata.
- Limfadenomegalia (dimensione allargata di i nodi linfatichi)
Diagnosticu
U diagnosticu di CVL deve esse fattu solu da un Veterinariu, chì tenerà in contu u statutu clinicu generale di l'animali, cù test di laburatoriu chì pò indicà a presenza o micca di u protozoo in l'urganisimu.
Leishmaniasis - cumu trattà?
U trattamentu di CVL hè statu assai discuttu, micca solu in l'ambiente veterinariu, ma ancu in l'ambiente legale, chì hè una zoonosi, è sta malattia in l'omu hè grave è ancu in l'animali. Inoltre, se ùn hè micca trattatu currettamente, pò purtà à a morte in pocu tempu.
U trattamentu hè basatu annantu à una cumminazione di medicazione chì anu da scopu di alleviare i sintomi causati da a malattia, oltre à migliorà a situazione generale di u paziente. Attualmente dispunibili in u mercatu sò i cosiddetti antimoniali pentavalenti cum'è l'antimoniate di metilglucamina, chì sò medicazione chì influenzanu direttamente u protozoo, aiutendu à cuntrullallu assai. Hè nutevuli chì per CVL ci hè solu una cura clinica, vale à dì, una volta chì u trattamentu hè statu stipulatu, l'animale torna à u so statu sanu, ma serà sempre un purtatore di a malattia, cume ùn ci hè micca trattamentu capaci di eliminà tutalmente u protozoo di l'organisimu.
Leshmaniasis - cumu per evità?
L'unicu modu per prevene a Leishmaniasi hè evità a puntura di a zanzara vettore di a malatia. Per questu, hè necessariu aduttà metudi chimichi è di gestione, chì inseme riduceranu u risicu di trasmissione di malatie.
contr'à a zanzara
Hè cunsigliatu di applicà insetticidi cù azzione residuale in e zone vicine à e case è a canile, cum'è deltametrina è cipermetrina, ogni sei mesi. A cura ambientale deve esse ancu presa, evitendu l'accumulazione di materia organica è riducendu u micro-habitat favorevule à a zanzara. U piazzamentu di schermi fini in case è canile hè ancu una misura chì deve esse presa in e zone endemiche. S'ella indica ancu a piantazione di Citronella in u cortile o vicinu à a casa, sta pianta dà un odore chì respinge a zanzara è hè assai efficace in prevenzione.
Direttu à i cani
L'usu di insetticidi attuali in forma di colli, pipette o spray hè altamente efficace in a prutezzione di u cane da e zanzare, in più di esse faciule da applicà è à bon pattu. L'usu di collari impregnati di deltametrina (Scalibor ®) hà mostratu boni risultati in a lotta contr'à a trasmissione di a malatia. Oltre à l'insetticidi d'attualità, hè raccomandatu in e zone endemiche chì l'animali ùn sianu esposti è evitanu di fà viaghji à u tramontu è di notte, chì sò i tempi di più attività di zanzare chì trasmettenu a malatia.
Immunizazione
A prevenzione di CVL per immunizazione attraversu vaccini specifici hè un grande aiutu preventivu è hè diventata cumuna in i tempi recenti. U vaccinu CVL impedisce à u protozoo di compie u so ciclu, eliminendu cusì u corsu di trasmissione è dunque u sviluppu di segni clinichi. Alcune forme cummerciale di u vaccinu sò dighjà dispunibuli nantu à u mercatu, cum'è Leishmune®, Leish-Tec® è LiESAp, chì anu dighjà una prova scientifica di a so azzione preventiva.
Etutanasia?
L'eutanasia di i cani infettati da LVC hè ampiamente discutta è implica prublemi cum'è scienza, etica è benessere di l'animali. Attualmente, hè cunnisciutu chì l'eutanasia cum'è una forma di cuntrollu hè totalmente inefficace in u cuntrollu è a prevenzione di CVL, cù u trattamentu, l'immunizazione è l'usu di repellenti di zanzara chì sò u modu più currettu, eticu è efficace per cuntrullà a malatia.
Cunsigliu: Accede à st'articulu è amparate tutte e malatie più cumuni in i cani.
Questu articulu hè solu per scopi informativi, à PeritoAnimal.com.br ùn simu micca capaci di prescrive trattamenti veterinarii o di fà alcun tippu di diagnosi. Vi suggerimu di portà u vostru animale di casa à u veterinariu in casu chì abbia qualchì tippu di cundizione o di disagiu.