Cuntenutu
- Orca - Habitat
- Chì manghja l'orca?
- Induve stà l'orca?
- Tilikum - a vera storia
- Tilikum uccide l'allenatore Keltie Byrne
- Tilikum hè trasferitu in SeaWorld
- Alba Brancheau
- Reclamazioni contr'à SeaWorld
- Tilikum hè mortu
Tilikum era u u più grande mammiferu marinu à campà in cattività. Era una di e stelle di u spettaculu di u parcu SeaWorld in Orlando, Stati Uniti. Avete sicuramente intesu parlà di st'orca, chì era a principale prutagunista di u documentariu Blackfish, pruduttu da CNN Films, direttu da Gabriela Cowperthwaite.
Ci sò stati parechji accidenti annantu à l'anni chì anu implicatu Tilikum, ma unu di elli era cusì seriu chì Tilikum finì uccidendu u vostru allenatore.
Tuttavia, a vita di Tilikum ùn hè micca limitata à i momenti di fama, i spettaculi chì l'anu fattu una celebrità, nè l'accadimentu tragicu in quale era statu implicatu. Se vulete sapè di più nantu à a vita di Tilikum è capisce perchè l'orca hà tombu u furmatore, leghjite st'articulu chì PeritoAnimal hà scrittu specialmente per voi.
Orca - Habitat
Prima di cuntà tutta a storia di Tilikum Hè impurtante di parlà un pocu di st'animali, cumu sò, cumu si cumportanu, ciò chì pascenu, ecc. Orcas, cunnisciutu ancu cum'è L'orche sò cunsiderate cum'è unu di i più grandi predatori in tuttu l'oceanu.. In fatti, l’orca ùn hè micca una famiglia di balene, ma di delfini!
L'orca ùn hà micca predatori naturali, eccettu l'omu. Sò di u gruppu di i cetacei (mammiferi acquatichi) chì sò più faciuli da identificà: sò enormi (e femine righjunghjenu 8,5 metri è i masci 9,8 metri), anu un culore biancu è neru tipicu, anu a testa in forma di conu, grandi alette pettorali è una pinna dorsale assai larga è alta.
Chì manghja l'orca?
U U cibu di Orca hè assai diversu. A so grande dimensione significa chì ponu pesà finu à 9 tunnellate, chì richiedenu l'ingestione di una grande quantità di cibu. Eccu alcuni di l'animali chì l'orca li piace di più à manghjà:
- molluschi
- squali
- Sigilli
- tartarughe
- baleni
Iè, avete lettu bè, ponu ancu manghjà balena. In fattu, u so nome cum'è balena assassina (balena assassina in inglese) hà iniziatu cum'è balena assassina. E Orche ùn includenu di solitu delfini, lamantini o umani in a so dieta (finu à oghje ùn ci sò registrazioni di attacchi di orche à l'omu, eccettu in cattività).
Induve stà l'orca?
l’orche campanu in acque assai fredde, cum'è in Alaska, Canada, Antartide, ecc. solenu fà viaghji longhi, viaghjanu più di 2000 chilometri è campanu in gruppi cù un gran numeru di membri. Hè nurmale avè 40 animali di listessa spezia in un gruppu.
Tilikum - a vera storia
Tilikum, chì significa "amicu", hè statu catturatu in u 1983 à u largu di a costa islandese, quandu avia circa 2 anni. Questa orca, cù duie altre orche, hè stata immediatamente mandata à un Parcu acquaticu in Canada, u Selanda di u Pacificu. Hè diventatu a stella principale di u parcu è hà spartutu u tank cù duie femine, Nootka IV è Haida II.
Malgradu esse animali assai socievuli, a vita di sti animali ùn era micca sempre piena d'armunia. Tilikum hè statu spessu attaccatu da i so cumpagni è hè statu finalmente trasferitu in un tank ancu più chjucu per esse separatu da e femine. Malgradu questu, in u 1991 hà avutu u so primu cucciolo cun Haida II.
In u 1999, l'orca Tilikum hà cuminciatu à esse furmata per l'inseminazione artificiale è tutta a so vita, Tilikum hà avutu 21 cuccioli.
Tilikum uccide l'allenatore Keltie Byrne
U primu accidente cù Tilikum hè accadutu in u 1991. Keltie Byrne era un allenatore di 20 anni chì sciddicò è cascò in a piscina induve Tilikum è l'altri dui orche eranu. Tilikum hà pigliatu l'intrenore chì si hè immersu parechje volte, chì hè finitu per causà u a morte di u carru.
Tilikum hè trasferitu in SeaWorld
Dopu questu accidente, in u 1992, l’orche sò state trasferite in SeaWorld in Orlando è Sealand di u Pacificu hà chjosu e so porte per sempre. Malgradu questu cumpurtamentu aggressivu, Tilikum hà continuatu à esse furmatu è à esse a stella di u spettaculu.
Era digià in SeaWorld chì a un altru accidente hè accadutu, chì finu à oghje ferma senza spiegazione. Un omu di 27 anni, Daniel Dukes hè statu trovu mortu in u tank di Tilikum. Quantu qualchissia a sà, Daniel averia intrutu in SeaWorld dopu l'ora di chjusura di u parcu, ma nimu ùn sà cumu hè andatu à u tank. Hà finitu per annegà. Avia marchi di mordu in u so corpu, chì finu à oghje ùn si sà s'elli sò stati effettuati prima o dopu l'evenimentu.
Ancu dopu stu attaccu, Tilikum hà continuatu à esse una di e stelle principali da u parcu.
Alba Brancheau
Hè in ferraghju 2010 chì Tilikum hà rivendicatu a so terza è ultima vittima murtale, Dawn Brancheau. Cunnisciutu cum'è unu di i migliori allenatori di orca di SeaWorld, avia guasi 20 anni di sperienza. Sicondu i testimoni, Tilikum hà tiratu l'intrenore finu à u fondu di u tank. U furmatore hè statu trovu mortu cù tagli multipli, fratture è senza bracciu, chì hè statu inghjuttitu da l'orca.
Questa nutizia hà causatu assai cuntruversa. Milioni di persone anu difesu l'orca Tilikum cum'è a vittima di e cunsequenze di a prigiunera è di campà in cundizioni inappropriate, pocu stimulante per e so spezie, dumandendu a liberazione di sta povera orca. D'altra parte, altri anu discuttu di i so sacrifiziu. Malgradu tutta sta cuntruversa, Tilikum hà continuatu à participà à parechji cuncerti (cù misure di sicurezza rinfurzate).
Reclamazioni contr'à SeaWorld
In u 2013, hè statu publicatu un documentariu di CNN, chì u caratteru principale era Tilikum. In questu documentariu, Merulu neru, parechje persone cumpresi ex allenatori, hà dinunziatu u maltrattamentu subitu da l'orche è hà speculatu chì e morti sfurtunate ne seranu una cunsequenza.
U modu u orche sò state catturate hè statu ancu criticatu assai in u documentariu. Sò andati presu, sempre cuccioli, da e so famiglie da i marinari chì anu spaventatu è incucciatu l'animali. E mamme orca urlavanu à a disperazione per ch'elli tornessinu i so zitelli.
In l'annu 2017, u SeaWorld hà annunziatu u fine di spettaculi cù orche in u furmatu attuale, vale à dì cù l'acrobazie. Invece, eseguiranu spettaculi basati nantu à u cumpurtamentu di e orche stesse è focalizate nantu à a cunservazione di a spezia. Ma attivisti per i diritti di l'animali ùn cunfurmassi è cuntinuà à realizà numerose proteste, cù u scopu di mette fine à i cuncerti chì implichenu orche per sempre.
Tilikum hè mortu
Hè u 6 di ghjennaghju 2017 chì avemu avutu a trista nutizia chì Tilikum hè mortu. A più grande orca mai vissuta hè morta à 36 anni, un tempu chì si trova in l'aspettativa media di vita di sti animali in cattività. In ambiente naturale, st'animali ponu campà per circa 60 anni, è ponu ancu ghjunghje à u 90 anni.
Hè ancu in l'annu 2017 chì u SeaWorld hà annunziatu ch'ella ùn cria più orche in u so parcu. A generazione orca puderia esse probabilmente l'ultima in u parcu è continuerà à fà spettaculi.
Questa era a storia di Tilikum chì, malgradu esse cuntruversa, ùn hè micca menu trista di quella di tante altre orche chì campanu in cattività. Malgradu esse unu di i più cunnisciuti orci, ùn era micca u solu implicatu in accidenti di u tipu. Ci sò registrazioni di circa 70 incidenti cù st'animali in prigiò, alcuni di i quali sfurtunatamente anu resultatu in morti.
Se ti piace sta storia è vulete altri protagonisti di animali, leghjite a storia di Laika - u primu esseru vivu à esse lanciatu in u spaziu, a storia di Hachiko, u cane fedele è u super cat chì hà salvatu un nascitu in Russia.
Se vulete leghje più articuli simili à Storia di Tilikum - L'Orca chì hà tombu u Trainer, vi cunsigliemu di entre in a nostra sezione Curiosità di u mondu animale.